„Reprezentanții [Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, ai Agențiilor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Atragere de Investiții și Promovare a Exportului sau ai Agenției Naționale de Administrare Fiscală] au dreptul să verifice anunțat/inopinat, on-line sau la sediul operatorilor economici veridicitatea și conformitatea declarațiilor și activității făcute de beneficiarul ajutorului de stat. Beneficiarul trebuie să accepte și să faciliteze controlul reprezentanților (...) privind ajutorul de stat acordat prin proiect. În caz contrar, se dispune recuperarea integrală a ajutorului de stat”, este explicat în ordinul de ministru.
De fapt, trebuie reținut că inclusiv reprezentanții Consiliului Concurenței și cei ai Comisiei Europene vor putea să deruleze controale la beneficiarii granturilor pentru domeniul HoReCa. Așa că, iată, vorbim de nu mai puțin de cinci entități diferite care vor putea face controale la beneficiari.
Dincolo de această situație punctuală, mai există și alte cazuri în care autoritățile vor putea cere returnarea banilor încasați de la stat:
- dacă în urma controalelor se descoperă că beneficiarul nu îndeplinea, de fapt, condițiile pentru a obține banii, că s-au făcut declarații incomplete/neconforme cu realitatea pentru a obține banii, că beneficiarul nu și-a menținut activitatea șase/12 luni sau că nu mai sunt îndeplinite condițiile din contractul de finanțare/legislația schemei de ajutor;
- dacă în perioada contractuală beneficiarul ajunge în situația de închidere operațională, faliment, dizolvare sau insolvență;
- dacă beneficiarul nu achită datoriile fiscale pe care și-a asumat că le achită în șase/12 luni.
Pe deasupra, atunci când contractul de finanțare este reziliat de către autorități pentru motivele enumerate mai sus (inclusiv pentru nereguli financiare sau acte de corupție stabilite prin hotărâre judecătorească definitivă), beneficiarul nu va mai putea accesa finanțări gestionate de Ministerul Economiei timp de trei ani.
Granturile vor fi în cuantum de maximum 20% din baza de calcul, în condițiile în care baza de calcul reprezintă, după caz, diferența dintre cifra de afaceri din 2019 și cea din 2020, diferența dintre volumul facturilor emise în 2019, inclusiv marja, și volumul facturilor emise în 2020, inclusiv marja (agențiile de turism), sau diferența dintre încasările din 2019 și încasările din 2020. Baza de calcul trebuie să fie certificată și asumată fie de un expert contabil, fie de un auditor financiar plătit de solicitant, iar ajutorul poate fi de maximum 800.000 euro pentru fiecare beneficiar.
Înscrierile urmează să înceapă în perioada următoare.