Activează serviciul premium pentru acces nelimitat!
avocatnet.ro premium te informează zilnic, în timp real, pe email sau direct în platformă, ori de câte ori se modifică legi importante pentru tine și afacerea ta.
Firmele care vor accesa granturile pregătite de Guvern pentru sectorul HoReCa, adică pentru domeniul turistic, alimentației publice și organizării de evenimente, trebuie să nu aibă datorii la stat. În cazul în care aceste companii înregistrează totuși, la momentul în care aplică pentru schema de ajutor de stat, astfel de datorii restante, ele vor fi ținute să le achite în maximum 6 sau 12 luni de la data primei plăți, după caz, așa cum arată un ordin recent al Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT).
Newsletter avocatnet.ro: 10 lucruri de știut astăzi! Primești gratuit, zilnic, în căsuța ta de email, sinteza zilei avocatnet.ro cu cele mai importante noutăți, știri și analize de context.
Concret, potrivit Ordinului MEAT nr. 991/2021, companiile care se vor înscrie în schema de ajutor de stat pentru HoReCa trebuie să nu înregistreze datorii la stat.
Însă, conform prevederilor ordinului amintit, procedura de implementare a acestui ajutor de stat permite totuși ca, dacă firmele din domeniul turistic, alimentației publice și organizării de evenimente care se înscriu pentru a obține granturile HoReCa au astfel de datorii restante la momentul înscrierii, să le poată achita în maximum 6 luni de la data primei plăți sau 12 luni de la aceeași dată, în cazul granturilor de peste 200.000 de euro, urmând să încarce dovada achitării până la finalul perioadei de monitorizare.
La acel moment, companiile care au beneficiat de granturile HoReCa vor fi obligate să demonstreze, prin încărcarea, în aplicația electronică, a certificatului fiscal care atestă lipsa datoriilor și dovada plății, că și-au achitat toate datoriile restante. Așadar, aceste datorii pot fi achitate inclusiv din grantul primit, cu mențiunea că achitarea lor este obligatorie până la termenele menționate.
În consecință, conform ordinului MEAT menționat, ”[p]rin completarea formularului de înscriere beneficiarii își vor lua angajamentul de plată a datoriilor restante către bugetul central, angajamentul privind menținerea activității pentru 6 luni, respectiv 12 luni, își vor asuma pe proprie răspundere că întreprinderea nu era în dificultate la 31 decembrie 2019 (...), că nu este în insolvență și că nu are decizie de recuperare emisă de Comisia Europeană/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurenței”.
Monitorizarea îndeplinirii indicatorilor pentru care s-a obținut finanțare, precum menținerea activității și plata obligațiilor fiscale către bugetul central, se va realiza, în conformitate cu procedura de implementare amintită, de către Agenția pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Atragere de Investiţii şi Promovare a Exportului.
“Până la finalul perioadei de monitorizare, în urma achitării obligațiilor fiscale către bugetul central, beneficiarul are obligația de a încărca în aplicația electronică certificatul fiscal care atestă lipsa datoriilor și dovada plății”, se arată în ordinul MEAT, după cum am menționat mai sus.
Astfel, companiile care vor beneficia de granturile Horeca trebuie “să achite obligațiile fiscale, precum și alte creanțe bugetare administrate de organul fiscal central, care se înregistrează la plată la data acordării ajutorului de stat, până la expirarea perioadei de 6 luni de la data primei plăți, respectiv 12 de luni de la data primei plăți, în cazul în care valoarea grantului este mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro”.
De asemenea, beneficiarii granturilor HoReCa se vor obliga totodată “să păstreze toate documentele aferente ajutorului de stat primit timp de minim 10 ani de la data acordării ultimei alocări specifice. Această evidență trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, valoarea grantului, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate, dovada plății datoriilor către bugetul central”.
Reamintim că procedura de implementare a granturilor pentru companiile din domeniul HoReCa a fost publicată la începutul acestei săptămâni în Monitorul Oficial, astfel că, în curând, vor putea începe înscrierile. Ajutorul de stat are rolul de a acoperi o parte din pierderile financiare suferite de companii din cauza pandemiei de coronavirus.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa office@avocatnet.ro.