Șoferii care își parchează mașinile pe trotuare fără a lăsa un metru liber pentru pietoni vor risca amenzi usturătoare, care ar putea ajunge până la câteva mii de lei, potrivit unei propuneri legislative adoptate tacit la Senat, fără să fie discutată în plen și supusă votului.
Prin
propunerea legislativă amintită, care are în vedere modificarea OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, este vizată
introducerea unor amenzi de mii de lei pentru “
nerespectarea interdicției privind ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, atunci când nu este asigurată lățimea minimă de cel puțin un metru a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor”.
Sancțiunea va fi încadrată, potrivit OUG nr. 195/2002, în clasa a IV-a de sancțiuni, astfel că
șoferii care vor încălca aceste reguli vor primi de la 9 la 20 de puncte-amendă și
6 puncte de penalizare.
Deși, în mod normal, conform OUG nr. 195/2002, ”
[u]n punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin hotărâre a Guvernului”, prin excepție, în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2021, un punct-amendă are o valoare de 145 lei.
Astfel,
la un calcul simplu, rezultă că
șoferii care nu vor lăsa un metru liber pentru pietoni ar
putea primi acum o amendă cuprinsă între 1.305 lei și 2.900 de lei.
De asemenea, dacă nu luăm în calcul excepția, cum salariul minim brut pe economie a fost stabilit de către Guvern la 2.300 lei, ar însemna că un punct-amendă ar fi, în mod normal, de 230 de lei, adică amenda ar putea varia
între 2.070 lei și 4.600 de lei.
În contexul creșterii accelerate a fenomenului urbanizării și a numărului de vehicule din țară, dat fiind faptul că “
asigurarea spațiilor de parcare speciale este problematică, iar numărul locurilor de parcare este deseori inadecvat pentru a face față cererii”, după cum se arată în expunerea de motive, soluțiile informale de parcare găsite, de obicei, de către șoferi le creează dificultăți bicicliștilor și pietonilor și îi expun pericolelor pe nevăzători sau pe cei care au probleme grave de vedere, care își riscă, practic, viața, din cauza unui trotuar blocat.
Din aceste motive, inițiatorii proiectului amintit consideră necesară luarea unor astfel de măsuri care să protejeze și să faciliteze accesul pietonilor pe trotuare, cu precădere în cazul părinților care au copii în cărucioare sau a persoanelor cu dizabilități.
Atenție! Această propunere legislativă NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, aceasta trebuie adoptată de Camera Deputaților, promulgată prin decret prezidențial și oficializată, prin publicarea în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (16)