Un ONG nu poate primi sponsorizare de la o societate cu răspundere limitată (SRL) sau de la o societate pe acțiuni (SA) care îl conduce sau îl controlează în mod direct, potrivit Legii nr. 32/1994. Prin urmare, societăţile comerciale și cele pe acțiuni nu pot beneficia de facilităţile legale privind sponsorizarea în cazul în care exercită un astfel de control asupra ONG-ului sponsorizat.
Mai exact,
SRL-urile sau SA-urile care efectuează sponsorizări către un ONG asupra căruia exercită un control direct ori pe care îl conduc nu beneficiază de reducerea bazei impozabile,
în baza Legii nr. 32/1994,
cu echivalentul sponsorizărilor.
Întrebarea, pe această temă, a fost adresată de către un cititor pe
forumul avocatnet.ro.
În restul cazurilor, atunci când nu este vorba despre un control direct sau despre un mod de a conduce respectivul ONG, acele societăți beneficiază de reducerea bazei impozabile cu suma aferentă sponsorizării, fără a depăși totuși 5% din baza impozabilă.
Concret, Legea nr. 32/1994 stipulează că facilitățile prevăzute în cuprinsul ei nu se aplică “
sponsorizării unei persoane juridice fără scop lucrativ de către o altă persoană juridică care conduce sau controlează direct persoana juridică sponsorizată.”
Termenul de control, în sensul pe care îl regăsim în Codul de procedură fiscală, semnifică “
majoritatea drepturilor de vot, fie în adunarea generală a asociaţilor unei societăţi ori a unei asociaţii sau fundaţii, fie în consiliul de administraţie al unei societăţi ori consiliul director al unei asociaţii sau fundaţii”. Aceasta este, așadar, definiția controlului direct din moment ce, potrivit aceluiași act normativ, controlul indirect reprezintă “
activitatea prin care o persoană exercită controlul prin una sau mai multe persoane”.
Așadar, în acest sens, ori de câte ori un SRL sau un SA deține majoritatea drepturilor de vot în cadrul unui ONG, acesta nu poate beneficia de facilitățile fiscale aferente sponsorizării respectivului ONG. Același lucru este valabil și în cazul în care vorbim despre conducerea sau administrarea ONG-ului de către SRL-ul sau SA-ul interesat să îl sponsorizeze.
Astfel, modul în care se raportează la persoanele juridice fără scop lucrativ pe care le sponsorizează prezintă importanță în ceea ce priveşte impactul asupra obligaţiilor fiscale ale SRL-urilor sau SA-urilor, pentru perioada în care au avut calitatea respectivă.
În sensul acesta a fost emisă și
o decizie a Agenției Naționale de Administrare Fiscală potrivit căreia s-a respins, ca neîntemeiată, o contestație formulată de către un SA privind obligațiile fiscale suplimentare, stabilite în urma unei inspecții fiscale, referitoare la sumele care ar fi trebuit să îi revină drept facilități fiscale în urma sponsorizării.
Comentarii articol (0)