Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a dezbătut recent, pentru prima dată, înregistrarea unei mărci sonore prezentate în format audio. Instanţa a stabilit că un fișier audio care conține sunetul care se produce la deschiderea unei cutii metalice de băutură, urmat de un moment de liniște și de un fâsâit, nu poate fi înregistrat ca marcă pentru diverse băuturi și pentru containere din metal pentru transport și depozitare, în măsura în care nu prezintă caracter distinctiv.
Newsletter avocatnet.ro: 10 lucruri de știut astăzi! Primești gratuit, zilnic, în căsuța ta de email, sinteza zilei avocatnet.ro cu cele mai importante noutăți, știri și analize de context.
Cererea de înregistrare a unui semn sonor ca marcă europeană la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietatea Intelectuală (EUIPO) a venit din partea unui producător de băuturi viza sunetul care se produce la deschiderea unei cutii de băutură, urmat de un moment de liniște care durează circa o secundă și de un fâsâit care durează circa nouă secunde. Această înregistrarea a fost respinsă de EUIPO pe motivul că marca solicitată este lipsită de caracter distinctiv.
Şi CJUE a respins această înregistrare a unei mărci sonore, apreciind că şi mărcilor sonore trebuie să aibă un caracter distinctiv, caracter aplicabil şi altor tipuri de mărci, iar consumatorul produselor sau serviciilor în cauză trebuie să poată face legătura cu această origine comercială, prin simpla percepţie a mărcii.
"Sunetul emis la deschiderea unei cutii de metal va fi efectiv considerat (...) un element pur tehnic și funcțional. Astfel, deschiderea unei cutii de metal sau a unei sticle este intrinsecă unei soluții tehnice legate de manipularea băuturilor în vederea consumării lor, un asemenea sunet nu va fi perceput, așadar, ca indicația originii comerciale a acestor produse. [P]ublicul relevant asociază imediat sunetul corespunzător fâsâitului bulelor cu băuturile. În plus, elementele sonore și momentul de liniște de circa o secundă, privite în ansamblu, nu posedă nicio caracteristică intrinsecă ce le-ar permite să fie percepute de acest public ca o indicație a originii comerciale ale produselor. Aceste elemente nu sunt suficient de pregnante pentru a se distinge de sunete comparabile în domeniul băuturilor", se arată în comunicatul CJUE.
Mai mult, CJUE a stabilit că percepţia consumatorului mediu nu este neapărat aceeaşi în cazul mărcilor tridimensionale (ce vizează forma produsului sau a ambalajului în condiţiile în care există o normă sau uzanţe ale sectorului privind această formă) ca şi în cazul mărcii verbale, figurative sau sonore ce constă într-un semn independent de aspectul exterior sau de forma produselor.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa office@avocatnet.ro.
Evenimente online oferite abonaților avocatnet.ro premium complet
Comentarii articol (0)