ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Mai nou, înscrierea în registrul central al fiduciilor se face numai prin SPV. Regulile au fost schimbate de ANAF
Procedura de înregistrare a contractelor de fiducie în registrul central al fiduciilor și al construcţiilor juridice similare fiduciilor și formularele necesare pentru acest lucru au fost modificate joi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Principala noutate este că înregistrarea se face, de-acum, numai prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV).
Articolul continuă mai jos
Este vorba de
Ordinul ANAF 1.193/2021, care a apărut aseară în Monitorul Oficial și care a înlocuit de la acel moment vechile reguli din Ordinul ANAF 816/2020.
În primul rând, procedura a fost ajustată pentru
a include nu doar fiduciile, ci și contrucțiile juridice similare fiduciilor. Astfel, noul ordin prevede așa:
„Prezenta procedură se aplică persoanelor care dețin calitatea de fiduciar și au obligația de a înregistra contractele de fiducie și modificările acestora la organul fiscal competent, precum și persoanelor care dețin o poziție echivalentă într-o construcție juridică similară fiduciei.”În al doilea rând, fomularul folosit, adică declarația de înregistrare a contractelor de fiducie sau a construcțiilor juridice similare fiduciei,
se transmite de-acum exclusiv prin intermediul SPV (înregistrarea efectivă în registru se notifică ulterior tot prin SPV). Înainte, formularul se putea depune atât online, cât și direct la registratura Fiscului sau prin poștă. Înregistrarea contractelor de fiducie se face prin depunerea declarației în maximum o lună de la data încheierii lor.
În al treilea rând, acum se prevede că, dacă există
probleme cu informațiile din declarație, Fiscul anunță despre asta prin SPV, după care trebuie redepusă declarația. Totodată, s-au introdus informații legate de situația în care există neconcordanțe privind beneficiarii reali. Aceste precizări nu figurau și în vechea procedură.
În al patrulea rând, recentul ordin al ANAF cuprinde și
o procedură specială de acces la registrul central al fiduciilor, care nu apărea și în vechiul ordin. În esență, sunt reguli pentru accesul la informațiile din registru pentru alte autorități, cum ar fi cele din domeniul prevenirii spălării banilor sau organele judiciare.
În al cincilea rând, ANAF
a înlocuit vechea declarație care se depunea pentru înregistrarea în registrul fiduciilor, dar, în același timp,
a introdus și noi formulare aferente procedurilor oficializate aseară.
Reamintim că, potrivit Codului civil, "
[f]iducia este operaţiunea juridică prin care unul sau mai mulţi constituitori transferă drepturi reale, drepturi de creanţă, garanţii ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, către unul sau mai mulţi fiduciari care le exercită cu un scop determinat, în folosul unuia sau mai multor beneficiari. Aceste drepturi alcătuiesc o masă patrimonială autonomă, distinctă de celelalte drepturi şi obligaţii din patrimoniile fiduciarilor."
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.