"Piaþa e ºi aºa vai de mama ei, dacã mai facem ceva, o îngropãm de tot", susþine Varujan Pambuccian, preºedintele Comisiei pentru Tehnologia Informaþiei ºi Comunicaþiilor.
În 2006, publicitatea online va ajunge, conform estimãrilor, la 5-6 miloane de euro, înregistrând o creºtere remarcabilã, de peste 100% faþã de anul trecut. Totodatã, specialiºtii aproximeazã cã, pânã la sfârºitul acestui an, numãrul utilizatorilor activi de internet va creºte cu 50%, ajungând pânã la aproape 6 milioane persoane. Cu toate acestea, chiar dacã aceastã piaþã este în plinã expansiune, publicitatea online nu este încã reglementatã în România, iar specialiºtii susþin cã acest lucru nu se va întâmpla prea curând. Deºi existã o lege a publicitãþii (Legea 148 / 2000), în care se menþioneazã cã "dispoziþiile prezentei legi se aplicã conþinutului materialelor publicitare ºi mesajelor publicitare transmise de acestea, oricare ar fi mijlocul de comunicare ce face posibil transferul informaþiei", problema este cã, în prezent, nu existã nici o instituþie care sã monitorizeze ºi sã sancþioneze eventualele încãlcãri ale legii, precum publicitatea înºelãtoare, publicitatea comparativã (care poate duce la concurenþã neloialã) ºi, nu în ultimã instanþã, agresivitatea reclamelor bannerele care acoperã tot ecranul ºi intrã când vrei ºi când nu vrei, reclamele animate cu sunet, frecvenþa foarte mare cu care acestea apar".
Aºadar, este vorba atât de reglementãri tehnice (opþiunea de a urmãri cu sau fãrã sunet o reclamã animatã, numãr de bannere pe paginã etc) dar ºi morale (interzicerea reclamelor în care se fac aprecieri negative la produsele unor companii concurente). Paradoxal, pentru a avea însã un CNA al internetului - instituþie aflatã sub controlul Parlamentului -este nevoie în primul rând de sesizãri din partea utilizatorilor ºi a ONG-urilor. "Avem o lege anti-spam, în rest dacã nimeni nu se plânge nu pot sã declanºez nimic, sunt cu mâinile legate. Dar oricum, piaþa e vai de mama ei. Dacã mai facem ºi aºa ceva, o îngropãm de tot. În acest domeniu, am reuºit sã aducem taxele la nivelul celor din audio-vizual", ne-a declarat deputatul Varujan Pambuccian, preºedintele Comisiei pentru Tehnologia Informaþiei ºi Comunicaþiilor. "Ar trebui sã existe aºa ceva, însã din câte ºtiu eu nu are cine sã reglementeze aceastã piaþã în momentul de faþã", spune ºi Ralu Filip, preºedintele CNA.
Clienþii vor tot timpul bannere "ºi mai mari, ºi mai roºii"
Dacã e sã ne luãm dupã numãrul plângerilor oficiale, românii nu par prea deranjaþi de agresivitatea publicitãþii online. Din datele furnizate de Autoritatea Naþionalã pentru Protecþia Consumatorului (ANPC) reiese cã, la nivelul Capitalei, sunt înregistrate doar douã plângeri. Specialiºtii susþin cã în momentul de faþã ne aflãm într-un cerc vicios, în care pe de-o parte avem nevoie de o reglementare a acestei pieþe, dar pe de altã parte, fãrã bani nu poþi dezvolta acest domeniu, în care mai avem foarte mult de recuperat. "Bineînþeles cã avem nevoie de o astfel de instituþie, doar cã momentan sunt probleme mult mai mari. Ca ºi reglementare, tot ce existã acum sunt niºte standarde privind dimensiunea bannerelor date de Interactive Advertising Bureau (IAB). Oricum, eu cred cã în prezent publicitatea pe internet este mai puþin agresivã decât cea de la televizor. Sunt convins cã o sã avem ºi un CNA al internetului dar nu se poate spune cu exactitate când", spune Cosmin Ghinea, preºedintele Asociaþiei pentru Tehnologie ºi Internet. Jucãtorii din piaþã considerã cã vina este împãrþitã între advertiseri ºi proprietarii de site-uri. "Noi avem o serie de condiþii, reguli pe care încercãm sã le impunem clienþilor noºtri, dar aceºtia tot timpul vor bannere ºi mai mari, ºi mai roºii. Dacã le spunem cã politica noastrã este alta, ni se transmite cã au vorbit deja cu proprietarii de site-uri, iar aceºtia au fost de acord. Cred cã avem nevoie de o astfel de instituþie, însã acum nu e cazul. Poate peste 1-2 ani", considerã Cãlin Rotãruº, Online Sales Director în cadrul ARBO media, una din cele mai mari case de vânzãri multimedia.
Comentarii articol (0)