ACCES PREMIUM
De ce premium?
Cei 400 de lei pentru telemuncă în programul hibrid: Zilele de telemuncă se dovedesc în baza Revisal
Păstrarea pontajului pentru salariații care lucrează și în telemuncă și de la birou/sediu, alternativ sau în funcție de alte considerente, este esențial atunci când angajatorul acordă cei maximum 400 de lei pe lună pentru cheltuielile generate de telemuncă. De ce? Pentru că această sumă se acordă în funcție de numărul de zile muncite în afara biroului, iar angajatorii care nu țin pontajul și, astfel, nu pot oferi o statistică a orelor de telemuncă, în cazul unui control al Fiscului, riscă să piardă fix avantajul pe care aceste sume le pot oferi, respectiv exceptarea de la impozitul pe venit a acestor sume acordate salariaților.
Articolul continuă mai jos
În Ajunul Crăciunului, angajatorii au primit
“un cadou” din partea legiuitorilor, prin
intrarea în vigoare a Legii 296/2020 care a modificat Codul Fiscal, act normativ ce stabilește că firmele pot oferi până la 400 de lei pe lună fiecărui salariat care se află în telemuncă pentru plata utilităților și/sau achiziția de echipamente de birou, fără ca această sumă să trebuiască justificată, fără să i se aplice același tratament fiscal aferent veniturilor salariale și cu posibilitatea ca aceste cheltuieli să fie deductibile din impozitul de profit, atunci când se determină rezultatul fiscal.
Totuși, acești bani nu pot fi oferiți de angajator oricărui salariat, ci doar celor care lucrează în telemuncă și doar pentru orele/zilele aferente, iar
cea mai simplă modalitate de a ține evidența acestor ore este prin pontaj. Obligația de a ține evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orelor de începere și de sfârșit ale programului de lucru se regăsește în Codul muncii, iar pontajul în cazul telemuncii este deja stipulat de Legea 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.
“Modul efectiv în care se ține evidența orelor de muncă poate fi diferit atunci când salariatul este în telemuncă vs. atunci când este la locul de muncă organizat de angajator, e.g. din telemuncă își poate înregistra timpul de muncă într-o aplicație sau poate transmite un e-mail, iar la locul de muncă organizat de angajator poate să existe registrul clasic în care sunt trecute orele de muncă sub semnătură. Pe de altă parte, evidența orelor de muncă poate fi ținută în același mod, atât în telemuncă, cât și de la sediul angajatorului, dacă, spre exemplu, compania angajatoare pune la dispoziția salariaților o aplicație ce poate fi accesată din orice locație.Însă, potrivit Ghidului privind desfășurarea activității în regim de muncă la domiciliu/telemuncă publicat de Inspecția muncii, contractul individual de muncă cu clauză de telemuncă trebuie înregistrat în registrul general de evidență a salariaților ca un tip special de contract de muncă înainte ca salariatul să înceapă prestarea activității în regim de telemuncă. În perioada în care salariatul prestează munca la locul de muncă organizat de angajator, este necesară o nouă înregistrare în REVISAL, pentru modificarea tipului de contract din contract individual de muncă cu clauză de telemuncă în contract individual de muncă. Așadar, conform Ghidului, angajatorul trebuie să facă înregistrările corespunzătoare în REVISAL de fiecare dată când salariatul intră în/ iese din telemuncă”, a explicat, pentru avocatnet.ro,
Mara Moga-Paler, managing attorney at law, coordonatoarea practicii de dreptul muncii în cadrul Schoenherr și Asociații SCA.
Avocata atrage atenția asupra faptului că suma de până în 400 lei pentru susținerea cheltuielilor pentru telemuncă se acordă raportat la numărul de zile din luna în care salariatul își păstrează activitatea în telemuncă.
“Pentru a evita riscul ca suma acordată efectiv salariatului să fie considerată impozabilă, este important ca angajatorul să poată dovedi că suma acordată corespunde exact numărului de zile în care salariatul a fost în telemuncă în luna aferentă acestei plăți. Indiferent de modalitatea în care angajatorul înregistrează timpul de muncă, zilele în care salariații prestează muncă în regim de telemuncă rezultă din și se dovedesc cu înregistrările care se efectuează în REVISAL”, afirmă Mara Moga-Paler.
Citește și: Programul hibrid: În ce măsură pot combina angajatorii telemunca sau munca la domiciliu cu munca de la birouAngajatorii care nu țin pontajul salariațiilor care lucrează și în telemuncă și de la sediu riscă, în urma unui control al Fiscului, ca sumele acordate să își piardă tocmai beneficiile care ar trebui să le aducă.
"Din interpretarea per a contrario a dispozițiilor art. 76 alin. (4) lit. w) din Codul Fiscal, rezultă că sumele acordate salariatului fără corespondență în zile de telemuncă/ pentru care angajatorul nu poate dovedi că salariatul s-a aflat în telemuncă (e.g. nu a efectuat înregistrările corespunzătoare în REVISAL) nu se încadrează în situația de exceptare de la impozitul pe venit prevăzută de aceste dispoziții și, prin urmare, au regimul de impunere obișnuit al veniturilor salariale", a subliniat specialista Schoenherr și Asociații SCA.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (1)