Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.53 din 2003 - Codul Muncii are în vedere transpunerea în cod a Directivei 2014/112/UE și ar trebui să intre în vigoare, dacă trece de Parlament, la trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial, neavând o altă dată de aplicare menționată în text.
Notă: Prin personal navigant se înţelege orice membru al echipajului sau al personalului de bord, care îşi desfăşoară activitatea ca personal navigant la bordul navelor exploatate în sectorul transportului de marfa pe căi navigabile interioare care arborează pavilion român.
Astfel, conform propunerii recent întregistrate, la prevederile privind durata timpului de lucru ar trebui să intre aspecte legale specifice personalului navigant și aplicabile doar acestora:
- timpul de muncă zilnic maxim să fie de 14 ore în orice perioadă de 24 ore;
- timpul de muncă săptămânal maxim să fie de 84 ore în orice interval de
șapte zile; - timpul de muncă mediu săptămânal, calculat într-un interval de 12 luni să nu fie de peste 48 de ore/săptămână;
- timpul de muncă maxim într-un interval de 12 luni să fie de 2.304 ore;
- în această perioadă de referință de 12 luni să nu intre concediile plătite, zilele de sărbătoare legală sau concediile medicale;
- pentru sezonierii care lucrează la bordul navelor de pasageri timpul de muncă nu va depăși 12 ore în orice perioadă de 24 și nici 72 de ore în orice interval de șapte zile.
Apoi, conform propunerii, vor fi reguli speciale privind evidența timpului de muncă: pentru fiecare lucrător, se va consemna zilnic, într-un ce trebuie păstrat cel puțin până la finalul perioadei de referință (cele 12 luni), evidența orelor de muncă și de repaus. Propunerea prevede ce anume se va trece în acest jurnal, cine și când îl verifică, iar o copie de pe însemnările care îl privesc va fi remisă lucrătorului.
Mai departe, pe timp de noapte, propunerea stabilește că „timpul de muncă maxim săptămânal pe timp de noapte, pe baza unei ture de noapte de şapte ore, este de 42 de ore pentru fiecare perioadă de şapte zile”.
De asemenea, sunt stabilite reguli specifice privind repausul minim:
- 10 ore în fiecare interval de 24 de ore, dintre care minimum șase ore fără întrerupere şi
- 84 ore în orice interval de șapte zile.
„Una dintre caracteristicile specifice e sectorului transportului pe căi navigabile interioare constă în faptul că atât locul de muncă, cât şi locul de cazare sau de rezidenţă al personalului navigant se află la bordul navei. Din acest motiv, în mod uzual, lucrătorii îşi petrec la bord şi timpul de repaus. Numeroşi lucrători din sectorul transportului pe căi navigabile interioare, în special cei care se află la o distanţă mare de locul de reşedinţă permanentă, lucrează mai multe zile consecutive la bordul navei pentru a economisi timp de călătorie şi a putea petrece ulterior mai multe zile la domiciliu sau, după preferinţă, în alt loc. în mod uzual, personalul navigant dispune de o perioadă de repaus egală cu perioada lucrată. Din acest motiv, numărul zilelor consecutive lucrate la bord şi numărul zilelor de repaus pot fi mai mari în comparaţie cu numărul de zile corespunzătoare în cazul muncii desfăşurate pe uscat”, prevede expunerea de motive a propunerii.
În acest context, amintim că anul trecut a apărut o lege care conține prevederi și în ceea ce privește lucrătorii din domeniul pescuitului și condițiile acestora de muncă - detalii, aici.
Atenție! Prevederile propunerii legislative urmează să fie dezbătute în Parlament, unde vor avea nevoie de votul decisiv al deputaților, să ajungă la aprobarea președintelui statului și să fie publicate în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.
Comentarii articol (1)