Unul din motivele pentru care companiile prefera sa incheie intii un contract de master franciza l-am spus mai sus: distanta intre locatia centrala a companiei si noua unitate francizata. Un alt motiv il reprezinta faptul ca astfel, prin intermediul unui master francizat, afacerea se poate extinde prin vinzarea catre noi francizati si deschiderea de noi unitati cu cheltuieli minime pentru compania francizoare.
Dar ce face ca aceasta pozitie, cea de master francizat, sa fie atit de speciala? Master francizatul este ceva mai mult decit un simplu francizat. Master francizatul semneaza un contract cu firma francizoare pentru un teritoriu mai extins asupra caruia are drepturi de exclusivitate unde are atit dreptul cit si obligatia de a deschide cel putin o unitate proprie pe care sa o conduca, cit si dreptul si obligatia de a vinde francize acelora care doresc sa se alature sistemului. Astfel, master francizatul activeaza ca un francizat obisnuit, prin unitatea sau unitatile proprii, dar are si atributiile unui francizor, prin faptul ca vinde francize.
De obicei drepturile si exclusivitatea se acorda pentru un teritoriu mai extins. Daca pentru un francizat simplu, exclusivitatea teritoriala se acorda fie pentru un oras, un judet sau pentru un cartier sau sector (in cazul Bucurestiului), master-ul poate primi drepturi pentru intreaga tara sau chiar pentru intreaga regiune, acoperind doua sau mai multe tari (Romania, Ungaria si Republic Moldova, de exemplu). Dar, pentru teritoriu mai mare si preturile sunt mai mari.
Daca master francizatul are drepturi asupra unui teritoriu mai extins, atunci care este diferenta intre acesta si un area developer? Area developer-ul semneaza un contract cu francizorul prin care se obliga sa deschida un anumit numar de unitati, intr-un teritoriu delimitat si intr-o anumita perioada de timp, iar pentru aceasta primeste drepturi exclusive. Spre deosebire de acesta, francizatul care se decide sa conduca mai multe unitati le deschide pe acestea in timp, progresiv, initial el incheind un contract pentru o singura unitate, ca francizat obisnuit, iar apoi, dorind sa-si extinda succesul, semneaza si deschide alte unitati, cel mai adesea in teritorii diferite ca localizare geografica.
Daca un francizat obisnuit plateste ca taxa de intrare intr-un sistem citeva mii sau zeci de mii de Euro sau dolari, taxele platite de cei care cumpara drepturile de master franciza sunt de ordinul a sute de mii de Euro sau dolari, daca nu milioane. In general, un master francizat investeste sume substantiale in afacerea sa, dar si profiturile obtinute sunt pe masura.
In functie de cele stipulate in contractul semnat cu compania francizoare si de politica sistemului respective, master francizatul primeste un procent sau un comision din taxele de intrare platite de noii sai sub-francizati si, dupa caz, din redeventele lunare platite de acestia catre firma francizoare.
In afara de taxa de intrare in sistem, master francizatul trebuie sa investeasca si in deschiderea cel putin a unei unitati. Rolul acestei unitati este foarte important, mai ales in cazurile in care este prima pe care sistemul de franciza o deschide in teritoriul respectiv. Aceasta unitate echivaleaza cu o unitate pilot in care mecanismele sistemului pot fi testate si adaptate la caracteristicile pietei respective.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant - IMO Franchising Group
email: imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)