Ce face un master francizat, mai exact?
Desi depinde foarte mult de la sistem de franciza la sistem de franciza, de obicei master francizatul trebuie ca, cel putin in primul an de activitate, sa deschida o unitate sau mai multe, iar acea unitate sa devina operationala. In cazul in care master francizatul este si cel care introduce pentru prima data franciza respectiva in acel teritoriu, aceasta unitate va servi si ca unitate pilot.
Celalalt rol major al master francizatului este acela de a vinde licente sub-francizatilor din teritoriul respectiv. Dar aceasta activitate nu se reduce doar la simplul aspect comercial. De obicei, master francizatul trebuie sa gaseasca si sa “recruteze” candidati pentru sub-francize. Mai mult, el va trebui sa ii si selecteze pentru a prezenta francizorului persoana cea mai potrivita pentru a incheia contractul de franciza.
La fel, desi depinde de la retea la retea, este o practica obisnuita ca master francizatul, dupa incheierea contractului cu sub-francizorii, sa ii pregateasca pe acestia in cadrul sesiunilor de training care au loc la sediul companiei sale, in cadrul prorpiei sale unitati si in cadrul unitatii noului francizat. Insa rolul master francizatului nu se incheie aici, de obicei. De obicei acesta trebuie si ca, pe parcursul derularii contractului cu noul sub-francizat, sa ii ofere acestuia suport si asistenta, exact cum ar face francizorul.
Pentru companiile straine, diferenta de limba si de cultura reprezinta un obstacol in calea extinderii retelei de franciza. Aici intervine master francizatul pentru tara sau regiunea respectiva – el va trebui sa ajute la adaptarea sistemului la particularitatile pietei locale si la cerintele si preferintele culturii respective. De asemenea, costurile mari legate de vizita la sediul central al companiei francizoare precum si cele pentru deplasarea si sederea intr-o tara straina pentru sesiunea de training pot reprezenta un alt motiv pentru care potentiali francizati nu aleg o franciza din alta tara sau de pe alt continent. Pentru astfel de francizori devine, astfel, mult mai profitabil, iar oferta este mult mai atractiva pentru potentialii sub-francizati, daca acestia din urma trebuie doar sa se deplaseze in alt oras sau doar pina in tara vecina pentru sesiunea de training, de exemplu. Mai mult, sansele de a intelege si de a acumula informatiile privind operatiunile din cadrul afacerii, si, in final, de a avea succes, sunt mult mai mari pentru francizat, daca acestea ii sunt transmise in limba materna, cum se intimpla daca training-ul se desfasoara in cadrul companiei master francizatului care este co-national cu sub-francizatul.
Veniturile si investitiile
Dupa cum am mai aratat master francizatul este recompensat pe masura pentru aceste eforturi. In functie de cele stabilite cu francizorul, master francizatul primeste, de obicei, o parte din taxa de intrare platita de fiecare nou sub-francizat, precum si o parte din redeventa lunara incasata de la acesta.
Master francizatul, insa, va plati o taxa de intrare in sistem mult mai mare decit taxa pentru o licenta simpla. Dar investitiile sale nu se opresc aici. Daca i se cere sa deschida o unitate pilot operationala, master francizatul va trebui sa detina capital suficient sau sa aiba resurse de finantare indeajuns pentru a putea conduce cel putin un an unitatea respectiva, pina cind va vinde prima licenta unui sub-francizat. Master francizatul va trebui intii sa amenajeze aceasta unitate si sa o conduca pina isi va constitui o baza de clienti si pina cind unitatea va incepe sa genereze profituri.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant - IMO Franchising Group
email: imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)