Ordinul MEAT nr. 1642/2021 privind aprobarea procedurii de implementare a sesiunii nr. 2 aferente măsurii 1 “Microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile” din cadrul schemei de ajutor de stat instituită prin ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 31 iulie 2020 a ajuns vineri la Monitorul Oficial.
Conform celor de la Ministerul Economiei, valoarea fondurilor puse la dispoziție ar putea ajuta circa 50.000 de beneficiari să primească aceste microgranturi. Vorbim de IMM-uri (fără salariați la 31 decembrie 2019, conform situațiilor financiare), PFA-uri și II/IF-uri, precum și alți profesioniști care desfășoară profesii liberale (contabili, avocați, de pildă) și ONG-uri cu activitare economică într-unul dintre domeniile din anexa nr. 1 a OUG nr. 130/2020. Dar mai sunt listate și PFA/CMI-urile care au fost implicate în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea și tratamentul pacienților diagnosticați cu COVID-19, care nu au beneficiat de stimulentul medical acordat în baza OUG nr. 43/2020.
Așa cum ne-am obișnuit deja de la sesiunile precedente pentru microgranturi și granturi pentru capital de lucru, înscrierea în cadrul sesiunii 2 pentru microgranturi se va face în două etape distincte:
- Etapa 1 - preînscrierea, care începe azi și se termină pe 24 octombrie - creare profil, user și parolă, unde aplicanții vor înregistra cu semnătură electronică, atât datele reprezentantului legal/împuternicit, cât și datele beneficiarului propriu-zis. Cei de la Ministerul Economiei vor anunța momentul de la care se pot face profilurile („Adresa de e-mail trebuie să aparțină beneficiarului și să se regăsească în toată documentația, aceeași adresă va fi folosită pentru toată corespondența pe întreaga perioadă de implementare și monitorizare a programului”, scrie în procedură). Practic, perioada de preînscrieri se adresează celor care nu aveau deja cont în aplicația ministerului.
Preînscrierile se pot face la această adresă. - Etapa 2 - înscrierea propriu-zisă, care începe pe 25 octombrie și se termină pe 23 noiembrie - în care aplicanții, cu profilul, user, și parola generate în prima etapă, vor completa și transmite formularul de înscriere. „Relansarea măsurii 1 va avea loc pe data de 25 octombrie 2021, începând cu ora 10:00, timp de 30 zile calendaristice de la demararea înscrierii, până la ora 20:00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului până la epuizarea bugetului”, scria într-un anunț recent al Ministerului Economiei.
Pentru ce se dau banii, mai exact (cheltuielile eligibile) - la înscriere, beneficiarii vor da o declarație pe propria răspundere cum că nu vor folosi banii în alte scopuri, cu riscul de a-i da înapoi:
- cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
- cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;
- cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat, pentru sediul social/punctul de lucru unde se desfășoară activitatea pentru care se solicită finanțare;
- cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat, pentru sediul social/punctul de lucru unde se desfășoară activitatea pentru care se solicită finanțare;
- cheltuieli privind echipamentele de protecție medicală, inclusiv materiale de dezinfecție pentru protecția împotriva răspândirii virusului SARS-CoV- 2;
- cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activității curente;
- cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare pentru reluarea activității;
- cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului.
Nu vor fi eligibile cheltuielile aferente salariilor nete, achiziţiilor de bunuri second-hand, nu sunt permise achizițiile în sistem leasing, iar cheltuielile cu chiria activelor corporale nu sunt eligibile, cu excepția cheltuielilor privind chiria pe bază de contract încheiat, pentru sediul social/punctul de lucru unde se desfășoară activitatea pentru care se solicită finanțare. Cât despre TVA, cheltuielile sunt eligibile doar dacă TVA-ul este nerecuperabil.
Atenție! O întrebare frecvent pusă de beneficiarii din prima sesiune a fost referitoare la cheltuielile privind consultanța - acestea nu sunt eligibile, potrivit ghidului.
Beneficiarii care vor fi declarați eligibili vor primi contractele spre semnare și, odată ce banii ajung în contul desemnat, au la dispoziție maximum 90 de zile pentru a efectua cheltuielile - în același termen trebuie să depună și facturile, documentele de plată și raportul de progres, cu riscul de a da banii înapoi dacă nu fac acest lucru în termen.
Bine de știut: Plățile se vor face până la 31 decembrie 2023. Cei care au aplicat deja la sesiunea precedentă și au beneficiat deja de un microgrant nu mai pot să primească încă unul. Într-una dintre declarațiile ce trebuie completate de cei care cer acum microgranturile aceștia trebuie să declare că nu au mai beneficiat de ajutor de stat în contextul COVID-19: „NU am beneficiat de ajutor de stat în Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 aprobat de către Comisia Europeană”.
Comentarii articol (0)