Potrivit regulilor vechi, MF emitea puncte de vedere consolidate privind modul de soluționare a cererilor referitoare la aspecte fiscale, transmise de către contribuabili. Apoi, MF trimitea aceste puncte de vedere Direcției generale de asistență pentru contribuabili din cadrul ANAF, care are rolul de coordonare și îndrumare a organelor fiscale teritoriale pentru aplicarea unitară a legislației fiscale.
Se asigură, în acest fel, o abordare unitară a cererilor contribuabililor privind soluționarea problematicilor fiscale și, totodată, se limitează posibilitatea emiterii și transmiterii de puncte de vedere sau opinii diferite la solicitări similare.
Totuși, pe de altă parte, conform HG nr. 520/2013, ANAF asigură atât îndrumarea contribuabililor, cât și “îndrumarea organelor fiscale teritoriale pentru aplicarea unitară, corectă și nediscriminatorie a prevederilor legislației fiscale privind impozitele, taxele, contribuțiile sociale și celelalte venituri bugetare în vederea aplicării unui tratament echitabil tuturor contribuabililor.”
Ordinul MF 1.233/2021 vine să armonizeze cele două proceduri, să elimine suprapunerile de atribuții și să stabilească, concret, modul de soluționare, atât de către MF, cât și de către ANAF, a cererilor depuse de contribuabili privind chestiunile fiscale.
Pentru instituirea unui canal unic de comunicare a modului de soluționare a cererilor adresate de contribuabili fie organului fiscal central, fie MF, prin noul ordin s-au stabilit următoarele:
- sfera activității de îndrumare și asistență a contribuabililor de către organul fiscal central;
- categoriile de informații pe care organul fiscal central nu e obligat să le ofere contribuabililor (precum informații care nu intră în sfera sa de competență, informații a căror furnizare este interzisă etc.);
- structurile din cadrul organului fiscal central care acordă îndrumare și asistență contribuabililor (Direcția generală de asistență pentru contribuabili, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, Direcţiile generale regionale ale finanţelor publice și structurile subordonate ale acestora din urmă);
- modalitățile prin care organul fiscal central acordă îndrumare și asistență contribuabililor la cererea acestora: fie direct la sediul unității fiscale, fie în scris, prin e-mail, telefon sau prin Spațiul Privat Virtual;
- structura căreia contribuabilii trebuie să adreseze cererile pentru ca acestea să nu fie considerate ca fiind depuse eronat (de exemplu, coordonarea structurilor din cadrul MF și ANAF privind îndrumarea și asistența contribuabililor din domeniul tehnologiei informației e realizată, ca în prezent, de către Centrul Național pentru Informații Financiare);
- procedura de consultare graduală a structurilor de îndrumare și asistență ale organului fiscal central în cazul în care contribuabilii consideră că răspunsurile primite nu clarifică aspectele semnalate;
- procedura de soluționare, de către MF, a cererilor adresate direct de contribuabili, fără a se adresa, în prealabil, organului fiscal central;
- procedura de soluționare, de către MF, a cererilor adresate de organul fiscal central;
- obligația organului fiscal central sau a MF, după caz, de a înștiința contribuabilii asupra modului de soluționare a cererilor depuse de aceștia.
Astfel, cererile adresate de contribuabil, dar și de structurile teritoriale ale ANAF, în mod direct, către MF sunt transmise la organul fiscal competent, în vederea soluționării, sau sunt restituite emitentului.
Mecanismul nou de soluționare a cererilor de asistență are drept scop îmbunătățirea legislației fiscale și asigurarea stabilității și predictibilității normelor legale incidente în domeniu, precum și simplificarea regulilor fiscale, aspecte menite să crească gradul de conformare a contribuabililor.