Ordinul ministrului muncii și ministrului sănătății nr. 3577/831/2020 este cel care stabilește regulile pentru cazurile de COVID-19 la locul de muncă, când un angajat este suspect ori confirmat cu infectare cu COVID-19.
Înainte de toate, firmele trebuie să știe că angajații nu ar trebui să vină la muncă și ar trebui să anunțe înainte dacă prezintă simptome - toți angajații au obligația să rămână la domiciliu „dacă, înaintea începerii programului de lucru, prezintă simptome ale infectării cu virusul SARS-CoV-2 și anunță angajatorul cu privire la acest lucru”. Pentru sănătatea celorlalți angajați, esențial e ca firma să înțeleagă faptul că e mai important, în contextul actual, ca angajatul să rămână acasă și să prevină infectarea celorlalți, decât să se prezinte la serviciu.
Același ordine prevede că „în cazul necesității izolării la domiciliu, angajatul va intra în concediu medical, în baza adeverinței eliberate de medicul de familie după perioada de izolare la domiciliu”, iar „în cazul carantinei instituționalizate, revenirea la serviciu se va face cu adeverința pentru concediu medical”.
Care sunt, însă măsurile speciale în cazul în care un angajat este suspect/confirmat cu infectare cu COVID-19:
- angajatul a fost recent la muncă, cel puțin în ultimele șapte zile:
- se închid toate încăperile în care acesta a petrecut timp îndelungat (peste 20 de minute);
- înainte de încheierea programului se va asigura aerisirea mecanică a încăperii (deschiderea geamurilor);
- pentru a limita expunerea personalului care efectuează curățenie la particulele respiratorii, se amână efectuarea curățeniei și a dezinfecției timp de 24 de ore sau mai târziu, dacă nu se poate în acest interval;
- angajatul nu a fost la muncă în ultimele șapte zile:
- nu este nevoie de curățenie/dezinfecție suplimentară;
- se mențin măsurile de curățenie și dezinfecție de rutină.
Apoi, firmele trebuie să informeze persoanele cu care persoana suspectă/confirmată cu virusul a intrat în contact prelungit (mai mult de 20 de minute, la o distanță mai mică de 1,5 m și fără mască) și să impună angajaților respectivi izolarea la domiciliu pentru 14 zile pentru a vedea dacă manifestă simptome.
Cu toate acestea, ordinul, dat anul trecut, nu face nicio referire la situația angajaților vaccinați. Însă având în vedere că și aceștia se pot infecta, așa cum o arată statisticile de până acum, regulile se aplică la fel și în cazul acestor salariați.
Apoi, avem două tipuri de concedii medicale relevante pentru angajatori: cele necesare din cauza impunerii carantinei și cele necesare din cauza impunerii izolării, în acest ultim caz fiind vorba de persoane care au fost confirmate cu COVID-19.
Potrivit Legii nr. 136/2020:
- concediul și indemnizația pentru carantină se acordă asiguraților cărora li se interzice continuarea activității, care nu poate fi realizată de la domiciliu, din cauza unei suspiciuni asupra unei boli contagioase, pe durata stabilită prin certifica tul eliberat de direcția de sănătate publică;
- durata concediilor medicale pentru carantină sau izolare nu se cumulează cu durata concediilor medicale acordate unui asigurat pentru alte afecțiuni.
Potrivit OUG nr. 158/2005 (Ordonanța concediilor medicale), atât în cazul concediului medical pentru carantină, cât și al celui pentru izolare, indemnizația acordată este de 100% din baza de calcul stabilită conform aceleiași ordonanțe (iar nu de 75%). Același lucru e stabilit și prin Legea 136 amintită mai sus. În mod normal, aceste concedii presupun 14 zile, dar în cazul celor care îmbolnăvesc și tratamentul durează mai mult de atât, concediile se prelungesc. De asemenea, indemnizația pentru concediul medical de carantină sau izolare se suportă integral din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate - cu alte cuvinte, angajatorii pot cere decontarea integral în aceste cazuri.
În ceea ce privește impunerea testărilor la birou, costurile testării nu ar trebui să fie puse în sarcina angajatului - cel puțin, legislația de la acest moment nu ar permite ca firma să le impună testarea periodică, de pildă, salariaților nevaccinați. Ceea ce merită reținut aici e că HCNSU nr. 43/2021 prevede că cei care sunt contacți direcți ai unui pozitiv, în cazul în care sunt vaccinați (schemă completată de cel puțin zece zile), nu vor fi obligați să stea în carantină de către autorități.
În fine, mai merită deschisă o discuție aici - ar putea firma să le propună angajaților izolați sau carantinați să lucreze în regim de telemuncă, dacă nu se simt rău? Așa cum spuneam mai sus, concediul medical se poate acorda atât în cazul izolării, cât și în cazul carantinei, fiind un drept al angajatului suspect sau confirmat cu COVID-19. Astfel de situații, cu persoane infectate ce lucrează de acasă, se întâmplă deja în practică, dar asta presupune că angajatul nu a cerut deja concediu medical, preferând să lucreze în condițiile în care starea de sănătate îi permite și infectarea cu COVID-19 nu i-a afectat capacitatea de lucru. Ar fi însă contrar legii ca angajatul să presteze muncă de acasă și să se ceară și decontarea indemnizației de concediu medical de la stat în același timp.