Încă din primăvară, când campania de vaccinare abia începuse și certificatul verde era doar o discuție la nivel european, specialiștii din domeniul prelucrării datelor cu caracter personal și cei specializați în relații de muncă avertizau: nu întrebați potențialii angajați, candidații de la interviurile voastre, dacă s-au vaccinat sau dacă urmează să o facă.
O dată, pentru că vaccinarea nu era obligatorie la acel moment în România și nici acum nu este, în al doilea rând, pentru că dacă răspunsul la întrebare e înregistrat undeva poate însemna o prelucrare inutilă de date personale, iar, în al treilea rând, dacă ajunge să devină criteriu de departajare între un candidat și altul, atunci avem de-a face nu doar cu o prelucrare de date personale dusă în direcția greșită, dar și cu o discriminare vădită - două discuții pe acest subiect, aici și aici.
Actualmente, Guvernul a adus, prin cele mai recente măsuri privind starea de alertă (HG nr. 1090/2021, cu modificările aduse chiar lunea aceasta de o altă hotărâre de Guvern), restricții numeroase privind accesul la anumite activități și în anumite spații - restricții ce au la bază certificatul verde.
Astfel că, la acest moment, firmele se pot regăsi în mai multe situații:
- în incintă nu pot primi decât persoane care arată un certificat verde pentru că activitatea în sine a fost restricționată pentru cei care nu îl au;
- sunt amplasate în centre comerciale sau în clădiri de birouri unde funcționează de obicei cel puțin 50 de angajați, iar certificatul verde e cerut la intrare - în cazul celor care se află în astfel de clădiri de birouri, practic, potrivit HG nr. 1090/2021, accesul e restricționat (cu excepția salariaților) tuturor terților care nu prezintă certificatul verde.
Dacă ne uităm inclusiv în Codul muncii, acesta stabilește că informațiile cerute de angajator persoanei care solicită angajarea cu ocazia verificării prealabile a aptitudinilor nu pot avea alt scop decât acela de a aprecia capacitatea de a ocupa postul respectiv, precum și aptitudinile profesionale.
Din toate considerentele, atât cele ce țin de prelucrarea datelor personale, de respectare a normelor pentru prevenirea răspândirii COVID-19, cât și de nediscriminare ș.a.m.d., e preferabil ca firmele să desfășoare în această perioadă interviurile la distanță, prin videoconferințe, la telefon sau prin alte modalități pe care le consideră propice și doar în cazuri de absolută necesitate să cheme candidații la discuții față în față.
Util: Poți înregistra candidații la interviurile pentru recrutare?