Modificarea adusă formularului pentru drepturile de autor introduce în categoria documentelor, care trebuie atașate cererii de acordare a indemnizației, copia "după un contract de drepturi de autor și drepturi conexe valabil pentru anul 2021, indiferent de data la care a fost încheiat sau perioada pentru care a fost încheiat".
Notă: În forma precedentă, se făcea referire la "copia după un contract de drepturi de autor şi drepturi conexe din anul 2021, valabil și în perioada pentru care se solicită indemnizație".
Momentan, pe platforma oficială aici.gov.ro nu se regăsește noua cerere de acordare, însă este posibil să fie disponibilă celor interesați în cel mai scurt timp.
Celelalte formulare aferente indemnizațiilor pentru activitatea întreruptă total sau parțial disponibile pe aici.gov.ro sunt pentru:
- persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si familiale, profesiile liberale;
- persoanele care își desfășoară activitatea în baza contractelor de activitate sportivă (formulare ce trebuie depuse de structurile sportive);
- persoanele care au încheiate încheiate convenții individuale de muncă în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si funcționarea cooperației.
În funcție de tipul solicitantului, pe lângă cererea pentru acordarea indemnizației și a declarației pe propria răspundere, trebuie completate și încărcate în platformă și contractul de drepturi de autor, lista sportivilor sau a persoanelor cooperative, precum și copia cărții de identitate a solicitantului și un extras de cont al solicitantului.
Potrivit explicațiilor din cereri, prin "întreruperea totală a activității" se înțelege închiderea activității pe parcursul întregii luni calendaristice pentru care se solicită indemnizația, iar "întreruperea partială" presupune închiderea activității pentru un anumit număr de zile pentru care se solicită indemnizația. În acest caz, cuantumul indemnizației se calculează pentru numărul de zile în care activitatea nu s-a putut desfășura.
Documentul care atestă întreruperea temporară a activității poate fi hotărârea comitetului județean pentru situații de urgență/Comitetului pentru Situații de Urgență a Municipiului București sau decizia direcției de sănătate publică.
Acest tip de indemnizație de pandemie se acordă doar până la data de 31 decembrie 2021. Cuantumul indemnizației ce poate fi primită este în limita a 75% din câștigul salarial mediu brut, respectiv 4.035 de lei.
Regulile fiscalizării indemnizațiilor de pandemie sunt aceleași care s-au aplicat măsurii anterioare prevăzute de OUG 30/2020, respectiv pentru această sumă primită din partea statului vor trebui plătite, în 2022, prin declarația unică, impozitul pe venit, contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate. Indemnizația de pandemie este scutită de contribuția asiguratorie pentru muncă.