1. Administrarea o face o direcție specială a Fiscului
Trecerea unei firme de la categoria contribuabililor medii la categoria contribuabililor mari are implicații, în primul rând, pe partea de administrare. Adică firmele în cauză sunt preluate în administrare, la începutul anului 2022, de o direcție specială a Fiscului - Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC).
„Contribuabilii mari sunt administrați de DGAMC, iar cei care intră acum în această categorie trebuie să aibă în vedere că, de la 1 ianuarie 2022, toate comunicările cu Fiscul (cu excepția celei legate de ultimul control fiscal) se vor realiza prin intermediul acestei direcții. Conform legii, dosarul fiscal al contribuabililor care trec la noua administrație va fi trimis automat de la administrația fiscală actuală la cea nouă în primele zece zile ale lunii ianuarie 2022. Trebuie, așadar, ca toți contribuabilii vizați de această schimbare să monitorizeze statusul transferului prin Spațiul Privat Virtual în vederea identificării și preîntâmpinării unor discrepanțe ce pot apărea în cursul transferului”, au atenționat specialiștii Deloitte România într-un articol remis azi redacției noastre.
În același timp, contribuabilii mari trebuie să facă plățile de taxe în alte conturi bancare față de contribuabilii mijlocii, iar la depunerea situațiilor financiare anuale trebuie să țină cont de unele reguli suplimentare.
„Mai mult decât atât, conturile bancare utilizate pentru plățile de TVA, contribuții fiscale și alte taxe trebuie modificate odată cu trecerea în subordinea DGAMC. Din perspectivă contabilă, contribuabilii care sunt administrați de DGAMC sunt automat încadrați în categoria contribuabililor mari ce depun bilanțul la București, iar pachetul complet de situații financiare în conformitate cu Ordinul Ministerului Finanțelor 1.802/2014 trebuie sa cuprindă: bilanț (forma lungă), contul de profit și pierdere, date informative, declarația modificărilor capitalurilor proprii, situația fluxurilor de numerar, note explicative, raportul administratorului și propunerea repartizării rezultatului contabil, declarația administratorului, hotărârea adunării generale a acționarilor”, au detaliat profesioniștii.
Pe deasupra, unii mari contribuabili pot fi obligați să includă în bilanțurile anuale și o declarație nefinanciară (aceasta se referă, printre altele, la aspecte de mediu, sociale și de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corupției și a dării de mită). Atenție, însă, pentru că declarația nefinanciară va fi extinsă din 2022 pentru a cuprinde informații suplimentare.
2. Reguli ușor diferite pentru inspecțiile fiscale
Alte schimbări importante odată cu trecerea la categoria marilor contribuabili vin în cazul inspecțiilor fiscale derulate de autorități. În esență, vorbim de perioade mai mari pentru pregătirea începerii unui control, pentru derularea verificării în sine și apoi pentru partea de finalizare a acțiunii.
„În ceea ce privește controalele derulate la marii contribuabili, aceștia trebuie să știe că vor beneficia de un preaviz mai mare -- de 30 de zile, față de 15 zile anterior --, dar și că vor trebui să se pregătească pentru inspecții fiscale mai lungi - de 180 de zile, comparativ cu 90 de zile pentru contribuabilii mijlocii sau cu termenul de 45 de zile pentru restul contribuabililor. În cazul lor, proiectul raportului de inspecție fiscală se va comunica cu cinci zile lucrătoare înainte de discuția finală (față de trei zile până acum), iar punctul de vedere față de proiectul de raport de inspecție se va depune în șapte zile lucrătoare de la discuția finală (în loc de cinci, cum se aplică celorlalte categorii de contribuabili)”, au explicat, într-o informare recent remisă, specialiștii de la EY România.
Conform Codului de procedură fiscală, avizul de inspecție fiscală se comunică în avans în funcție de mărimea firmei vizate. Dacă firmele mari beneficiază de o perioadă de pregătire de 30 de zile, ceilalți beneficiază de o perioadă de doar 15 zile înainte să vină inspectorii. Totodată, actul stabilește că perioada unei inspecții la marii contribuabili este de 180 de zile, față de doar 90 de zile la contribuabilii mijlocii. Atenție, însă, pentru că perioadele de suspendare nu mai sunt incluse în calcul de ceva timp, astfel că, în practică, lucrurile pot dura chiar mai mult.
3. Reguli temporare de știut pe partea de contestații
De ce temporare? Pentru că ele mai sunt valabile doar până ce Guvernul va finaliza reorganizarea Fiscului, prin trecerea structurilor de soluționare a contestațiilor fiscale la Ministerul Finanțelor. Acest lucru este programat să se întâmple până la 31 martie 2022.
„Contestațiile pe care le vor depune marii contribuabili vor urma să fie soluționate fie de serviciul de soluționare a contestațiilor din cadrul DGAMC, fie de către Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor, în funcție de suma contestată, în principal (mai mică sau mai mare de trei milioane de lei). Această situație de drept se va menține până la preluarea de către Ministerul Finanțelor a activității de soluționare - 31 martie 2022”, au subliniat cei de la EY.