Potrivit Ordinului ANAF nr. 1030/2024, de la 1 iulie 2024, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC) are un număr de 1.423 de contribuabili mari în administrare, un număr semnificativ diminuat, așa cum se anunțase în primăvară, circa 1.000 de contribuabili mari fiind „predați” către administrațiile județene ale finanțelor publice, respectiv către Administrația Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii București, în considerarea faptului că respectivele companii au un aport scăzut la bugetul statului și nu mai au de ce să stea în categoria marilor contribuabili.
Lista nominală a marilor contribuabili administrați de DGAMC poate fi consultată aici, iar lista sediilor secundare ale acestora, aici.
Notă: Cea mai recentă modificare înainte de aceasta a listelor contribuabililor a fost făcută pe final de 2023, cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2024, primind unele ajustări la final de ianuarie însă.
Astfel, de la 1 iulie, administrațiile județene ale finanțelor publice și Administrația Fiscală pentru Contribuabili Mijlocii București au în administrare 21.026 contribuabili mijlocii. Lista nominală a acestora poate fi consultată aici.
Încadrarea într-o categorie sau alta de contribuabil are impact în mai multe privințe, în contextul legislației fiscale. Nu vorbim doar de schimbarea administrației fiscale, ci și de aplicarea unor sancțiuni diferite: contribuabilii mari sunt „taxați” mai dur de lege, spre deosebire de cei mijlocii, iar aceștia din urmă sunt amendați mai sever ca cei mici.
Să ne uităm la reglementările e-Factura, de pildă: netransmiterea în e-Factura se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei în cazul contribuabililor mari, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, în cazul contribuabililor mijlocii și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.
Apoi, la recentul mecanism e-TVA, care se va implementa în mod efectiv de la 1 august, dar pentru care regimul sancționatoriu a fost amânat până la 1 august, vorbim, de asemenea, de o diferențiere a amenzilor în funcție de încadrarea într-o categorie sau alta: amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru cei mari, amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru contribuabililii mijlocii şi amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice.
Uneori, și termenele procedurale sunt diferite în legislația fiscală - de exemplu, avizul de control la inspecția fiscală trebuie comunicat cu 30 de zile în avas pentru marii contribuabili (față de doar 15 zile pentru ceilalți), iar durata controlului este de 180 de zile la firmele mari sau de 90 de zile la firmele medii (și de doar 45 de zile la firmele mici).
Mai departe, diferențieri întâlnim și la implementarea obligației de raportare SAF-T. Conform Ordinului ANAF 1.783/2021, firmele care trec din lista celor mari sau mijlocii în lista celor mici trebuie să continue să depună declarația 406, iar dacă o firmă mică devine mijlocie sau mare, aceasta va trebui să înceapă raportările SAF-T. Începând cu 1 ianuarie 2025, toți contribuabilii mici vor trebui să înceapă raportările însă.
În fine, doar marii contribuabili sunt obligați să pregătească anual dosarul prețurilor de transfer. Pragurile pentru tranzacțiile cu persoane afiliate sunt mai mari pentru marii contribuabili comparativ cu ceilalți. Firmele medii și mici sunt obligate să pregătească dosarul doar la cererea Fiscului în timpul unei inspecții. Termenele de punere la dispoziție a dosarului diferă: zece zile pentru marii contribuabili și între 30 și 60 de zile pentru ceilalți, cu posibilitatea unei prelungiri de 30 de zile.
Comentarii articol (0)