La încheierea unei asigurări de răspundere civilă auto (RCA), în funcție de istoricul privind accidentele rutiere apărute din vina lor sau de lipsa lui, șoferii pot fi penalizați sau se pot bucura de o reducere a prețului acesteia (sistemul bonus-malus). Dar ce se-ntâmplă atunci când, pe o perioadă de câteva luni sau chiar ani, șoferii nu dețin și nu asigură nicio mașină? De principiu, ei nu sunt penalizați, așa cum se întâmplă în alte state, dar, dacă trec mai mult de cinci ani fără să asigure o mașină, vor fi considerați asigurați noi, iar asigurarea va porni de la clasa neutră B0.
Sistemul bonus-malus permite șoferilor care nu au provocat daune cu mașina proprie în anul anterior să beneficieze de o
reducere a prețului pe care aceștia îl plătesc pentru o poliță RCA.
Pe de altă parte, șoferii care au avut totuși evenimente rutiere în anul anterior vor fi
nevoiți să plătească un preț mai mare pentru cumpărarea unei asigurări RCA. În funcție de numărul evenimentelor neplăcute, aceștia vor plăti din ce în ce mai mult.
Totuși, ce se întâmplă în cazul celor
care-și vând mașina și, o perioadă mai lungă, de pildă, de peste un an, nu mai asigură nicio mașină și vor să încheie o nouă asigurare RCA? De principiu, dacă nu trece prea mult timp, ei își vor putea folosi nivelul de bonus-malus anterior.
Pentru a lămuri această situație, Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) a răspuns recent unor întrebări adresate de către redacția noastră în acest sens.
“Știu că, în alte țări, la o astfel de întrerupere în deținerea, conducerea și, implicit, în asigurarea RCA a unui vehicul pentru o perioada ceva mai lungă, de ordinul a câteva luni (parcă șase luni în Germania, dacă știu bine), la încheierea unei noi polițe RCA, clasa de bonus - malus aplicată va fi una de malus sau chiar cea de malus maxim”, ne-a răspuns, mai exact,
Sorin Greceanu, directorul general al BAAR.
Legislația din România
nu conține prevederi legate de eventuale întreruperi în deținerea, conducerea și asigurarea RCA a vehiculelor. Astfel, aceste pauze nu au un efect real asupra prețului plătit de șoferi la încheierea următoarei polițe RCA.
Totuși, șoferii din țara noastră pot prelua istoricul de bonus-malus doar în cazul în care acesta nu este mai vechi de cinci ani. Așadar, dacă trec mai mult de cinci ani de la ultimele date înregistrate în istoric, respectivul șofer
va fi considerat nou asigurat și nu va putea beneficia de anteriorul nivel de bonus-malus.
“În România, baza de date AIDA (Administrare Istoric Date Asigurări Auto - n. red.) conține algoritmi informatici prin care o persoană își poate prelua clasa bonus-malus dintr-un istoric anterior de până la cinci ani de zile, fără a se ține cont nici măcar de întreruperi mai mari de timp. Totuși, după depășirea acestui termen de cinci ani, persoana în cauză este considerată și asimilată cu un nou asigurat, fără istoric de daunalitate, și pornește de la clasa neutră B0”, a subliniat directorul general al BAAR.
Sistemul bonus-malus e format din categoria de bază B0, ce este atribuită unui asigurat nou, fără istoric în asigurare, plus
opt clase de bonus și opt clase de malus. La stabilirea reducerilor sau a penalizărilor, asigurătorii RCA vor lua în calcul accidentele pentru care se plătesc daune și pentru care conducătorul este responsabil parțial sau total în ultimul an de dinaintea intrării în vigoare a contractului RCA.
Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 20/2017 privind asigurările auto din România stabilește că bonusul maxim constă într-o
reducere cu 50% a prețului asigurării RCA, în timp de penalizarea maximă înseamnă
majorarea prețului cu 80%.
Comentarii articol (10)