Într-o încercare de a reduce intrările de deșeuri ce nu pot fi prelucrate pe teritoriul țării noastre, care pot ajunge la gropile de gunoi sau depozitate ilegal, se urmărește, printr-o propunere legislativă înregistrată recent la Senat, ca doar firmele care au instalații de valorificare a deșeurilor autorizate să poată introduce în România astfel de produse. Mai mult, operatorii economici care prelucrează deșeuri fără a avea autorizațiile de mediu necesare vor fi sancționați cu confiscarea veniturilor obținute din această valorificare.
Dacă va ajunge să devină lege,
propunerea legislativă va introduce în
OUG 195/2005 privind protecția mediului prevederea ca prelucrarea deșeurilor să se facă doar de destinatarul transportului prin care se aduc deșeuri în România,
“numai în instalații de valorificare autorizate și codificate, conform Regulamentului 1.013/2006, prin procese sau activități autorizate de autoritățile publice competente, numai conform codificări din documentele de transfer”.Acest tip de instalație trebuie să funcționeze în parametrii normali și să fie potrivită pentru deșeurile al cărui destinatar este respectivul operator economic.
“Trebuie să-i obligăm pe cei care aduc deșeuri în țară să dețină, în stare de funcționare în parametri normali, o instalațe de valorificare autorizată cu care să valorifice obligatoriu întreaga cantitate de deșeuri. (...) Deșeurile care nu sunt folosite în scopul pentru care au fost aduse în țară sunt aruncate pe câmpuri sau arse”, își motivează inițiatorii propunerea legislativă.
De asemenea, se propune
confiscarea veniturilor efectuate în perioada de timp în care societatea comercială a funcționat fără deținerea autorizațiilor de mediu necesare. Aceste sancțiuni cu titlu executoriu ar urma să fie aplicate de comisarii Gărzii Naționale de Mediu și duse la împlinire de organele Fiscului.
În plus, dacă operatorii economicii săvârșesc
abateri repetate, din cele deja prevăzute de OUG 195/2005, se propune că
autorizația de mediu să fie suspendată pentru o perioada de trei luni (dacă sunt înregistrate două abateri la un interval de șase luni între ele) sau
să fie anulată (dacă sunt săvârșite mai mult de trei fapte în decursul a 12 luni).
Inițiatorii propunerii legislative urmăresc să limiteze punctele de trecere a frontierei în cazul transferurilor de deșeuri din comunitatea Uniunii Europene, de la 77, câte sunt în prezent, la 15, o astfel de scădere fiind catalogată drept
“un balon de oxigen uriaș pentru efectivele atât de răsfirate ale comisarilor Gărzii de Mediu”.
Pe de altă parte, inițiatorii vor și ca Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor să adopte un
nomenclator al produselor susceptibile a fi deșeuri, pentru a exista un control real asupra fluxului de deșeuri, și pentru a descoperi declarările ilegale de mărfuri second-hand sau subproduse/materii prime care sunt, de fapt, deșeuri.
Se dorește și crearea
cadrul normativ prin care statul român să nu mai permită introducerea în țară a deșeurilor amestecate, de mai multe tipuri, nesortate sau care conțin impurități într-o proporție mai mare de maxim 1%, fără să se prezinte documente de proveniență.
Atenție! Propunerea legislativă nu este oficială momentan. Pentru a deveni lege, ea trebuie să fie adoptată de Parlament, să primească semnătura șefului statului și să fie publicată în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)