OUG nr. 2/2021 a reintrodus decontarea indemnizațiilor de șomaj tehnic, de la data de 20 ianuarie, de când a apărut în Monitorul Oficial, până la data de 31 martie 2021. Vechea ordonanță cu decontări „expirase” la finele anului - OUG nr. 111/2021.
Textele din cele două ordonanțe sunt comparabile, dar nu tocmai identice ca premise de acordare și, chiar dacă în mare sunt aceleași condiții și cuantumul decontărilor e la fel ca cel obișnuit, OUG nr. 2/2022 a venit cu o premisă de acordare care se presupune că nu ar trebui să mai pună probleme în practică, la agențiile de ocupare a forței de muncă, așa cum a făcut-o anul trecut OUG nr. 111/2022.
Iată, concret, ce prevede art. 1 din ordonanța nouă: „(2) De prevederile alin. (1) beneficiază salariații angajatorilor pe durata întreruperii sau reducerii temporare a activității, ca urmare a implementării măsurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României”.
Prin comparație, iată ce prevedea art. din vechea ordonanță: „(2) De prevederile alin. (1) beneficiază salariații angajatorilor pe perioada întreruperii temporare a activității, total sau parțial, în contextul creșterii incidenței răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 și al măsurilor pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României”.
Interesant e că în forma de proiect, OUG nr. 2/2022 conținea aceeași exprimare ca în vechea ordonanță, dar până la Monitorul Oficial aceasta s-a modificat.
Vechea ordonanță a pus probleme în practică din cauza formulării subliniate, la unele agenții de ocupare a forței de muncă fiind respinse cererile celor care nu aveau activitatea suspendată de tot prin măsurile adoptate în contextul stării de alertă. Agenția din Timiș, de pildă, informa angajatorii că doar pentru activitățile închise de tot de autorități se poate cere subvenționarea, pe când cea din Cluj considera că „prin sintagma «pe perioada întreruperii temporare a activității, total sau parțial» se au în vedere toate situațiile în care activitatea angajatorului este afectată de măsuri pentru diminuarea impactului tipului de risc prevăzute de hotărârile Guvernului pentru prelungirea stării de alertă pe teritoriul României, care se concretizează fie în întreruperea totală a activității (interzicere, închidere, suspendare), fie prin întreruperea parțială (interzicerea desfășurării activității peste un anumit procent din capacitatea maximă a spațiului, peste un anumit număr de persoane), aceasta din urmă generând, în fapt, o reducere a activității”.
În aceste condiții, rămâne de văzut dacă actuala formulare, cea din OUG nr. 2/2022 va mai pune probleme de interpretare între agențiile din țară în următoarea perioadă.