Poate cel mai important aspect legat de SFIA este că, în acest fel, contribuabilul obține chiar de la autorități o soluție inatacabilă la eventualele controale viitoare. „Conform legii, SFIA este un act administrativ emis de Fisc în vederea soluționării unei cereri a contribuabilului referitoare la reglementarea unor situații fiscale de fapt viitoare și garantează contribuabilului că tratamentul fiscal aplicat nu va fi contestat de către un inspector fiscal în cadrul unei inspecții”, au subliniat, într-un articol mai vechi, specialiștii Deloitte România.
Însă o asemenea soluție nu vine pe degeaba, pentru că în Cod scrie că aceste soluții individuale se acordă numai după plata unui tarif special. Astfel, în cazul contribuabililor mici și mijlocii, emiterea SFIA se taxează cu 3.000 de euro, pe când în cazul contribuabililor mari se taxează cu 5.000 de euro (echivalentul în lei se determină conform cursului comunicat de Banca Națională a României pentru ziua efectuării plății).
Pașii mari ai procedurii
Înainte de a cere o soluție individuală, compania poate solicita în scris o discuție preliminară legată de speța pentru care este nevoie de un tratament fiscal clar. Conform Ordinului Fiscului 3.736/2015, care conține regulile procedurale privind SFIA, cererea pentru discuția preliminară trebuie să conțină datele contribuabilului și ale reprezentantului legal și o scurtă descriere a speței vizate. După depunere, Fiscul stabilește data, ora și locul discuției.
După discuția preliminară urmează depunerea cererii efective, care trebuie să fie însoțită de documente relevante și de dovada plății tarifului de emitere. Dacă este cazul, autoritățile pot să ceară informații suplimentare. Dosarul (cererea și documentația în trei exemplare - vezi anexa a doua a ordinului) se poate depune personal la registratura generală a Fiscului sau se poate transmite prin poșta clasică.
„Cererea pentru emiterea soluției fiscale individuale anticipate (...) trebuie să fie însoțită de documente relevante pentru emitere, precum și de dovada plății taxei de emitere. Prin cerere contribuabilul/plătitorul propune conținutul soluției fiscale individuale anticipate (...). În scopul soluționării cererii, organul fiscal competent poate solicita contribuabilului/plătitorului clarificări cu privire la cerere și/sau documentele depuse”, este precizat în Cod.
După analizarea dosarului, Fiscul prezintă firmei proiectul actului administrativ, ocazie cu care aceasta își poate exprima poziția vizavi de soluția propusă (în maximum 60 de zile lucrătoare). După acest pas urmează emiterea soluției personalizate (în maximum trei luni, sub formă de ordin), care se comunică atât solicitantului, cât și unității fiscale cu care acesta relaționează în mod curent.
„Soluția fiscală individuală anticipată și acordul de preț în avans sunt opozabile și obligatorii față de organul fiscal, numai dacă termenii și condițiile acestora au fost respectate de contribuabil/plătitor. (...) Soluția fiscală individuală anticipată și acordul de preț în avans nu mai sunt valabile dacă prevederile legale de drept material fiscal în baza cărora a fost luată decizia se modifică”, este subliniat în actul normativ.
Notă: Taxa de 3.000 sau 5.000 de euro se achită în lei în contul 20.33.01.29 al Fiscului (cod IBAN RO 56 TREZ 7002 0330 129 XXXXX - deschis la Trezoreria Operativă a Municipiului Bucureşti).
De ce se mută activitatea privind SFIA la Finanțe
Așa cum scriam mai sus, activitatea de emitere a soluțiilor individuale va fi mutată în perioada următoare de la Fisc la Ministerul Finanțelor, din dorința de a eficientiza acest instrument.
„Acest transfer al soluțiilor fiscale anticipate face parte cumva din obiectivul nostru de creștere a conformării voluntare. (...) Noi am început să vorbim despre lucrul acesta acum aproape un an, în martie. Am reușit acum să facem primul pas - cu privire la SFIA. Evident că următorul pas, în măsura în care vedem că avem succes cu privire la SFIA, va fi cel legat de acordurile de prețuri în avans”, a precizat joi, la conferința de fiscalitate organizată de EY România, Alin Chitu, Secretar de Stat în Ministerul Finanțelor.
Potrivit specialiștilor EY, companiile au devenit reticente în a mai cere soluții personalizate tocmai din cauză că activitatea autorităților a devenit problematică. De fapt, inclusiv cei de la Deloitte atrăgeau atenția în trecut că instrumentul ar trebui mutat la Ministerul Finanțelor pentru a avea o activitate optimă.
„Pentru a ne asigura ca răspunsurile sunt clare și conforme intenției legiuitorului, probabil că soluția optimă ar fi ca SFIA să fie emise de o comisie specializată din persoane de la direcțiile de elaborare a legislației din Ministerul Finanțelor, urmând într-o oarecare măsură modelul Comisiei Fiscale Centrale. Funcționarea ei ca o structură distinctă de Fisc, specializată în interpretarea legislației, ar elimina dificultățile actuale. Un astfel de organism ar putea fi mai independent și mai autonom dacă ar fi format din persoane care participă la elaborarea legislației. În același timp, ar trebui ca o astfel de comisie să interacționeze mai mult cu contribuabilul care cere SFIA, astfel încât să înțeleagă în profunzime speța prezentată și modelul de afaceri al contribuabilului”, scriau specialiștii Deloitte.
Această doleanță a fost ascultată de autorități, în sfârșit, astfel că activitatea privind SFIA se va derula în cadrul direcției ce se ocupă de elaborarea legislației fiscale.
„S-a luat decizia, la nivelul conducerii Ministerului Finanțelor, ca soluțiile fiscale individuale anticipate să treacă de la Fisc la Ministerul de Finanțe, respectiv sub coordonarea Direcției Generale de Legislație Fiscală. Chiar zilele acestea o să apară noua organigramă și noile atribuții ale Direcției, cu preluarea corespunzătoare a structurii și a posturilor aferente pentru emiterea soluțiilor la nivelul Ministerului Finanțelor, nu la Fisc. Sper că este o veste bună pentru contribuabili”, a anunțat joi Iulian Ardeleanu, Director General în Ministerul Finanțelor.
Măsura a fost prinsă într-un proiect de OG și într-un proiect de HG apărute recent în dezbatere publică, în contextul în care oricum se fac demersuri pentru preluarea la minister a activității de soluționare a contestațiilor fiscale și a activității vamale. Proiectele trebuie aprobate de Guvern și publicate în Monitorul Oficial pentru a se aplica.