În primă fază, plângerea împotriva unui medic se va adresa colegiului teritorial al cărui membru este acesta, urmând ca toate plângerile să se înregistreze în registratura organizată la nivelul colegiului teritorial.
Plângerea poate fi depusă fie personal, fie prin altă persoană care are o împuternicire specială sau poate fi trimisă în original, prin poștă sau curier.
Important de știut este că plângerile trimise prin e-mail și nesemnate electronic, prin fax sau trimise în fotocopii, nu vor fi luate în considerare.
O plângere trebuie să conțină anumite elemente de identificare, altfel nu va fi luată în considerare:
- numele, prenumele, domiciliul și calitatea petentului;
- numele, prenumele și locul de muncă ale medicului împotriva căruia se face plângerea;
- descrierea faptei și indicarea datei când aceasta a avut loc;
- prejudiciul fizic și moral creat pacientului, precum și solicitările petentului pe care dorește să le supună analizei și judecății;
- semnătura petentului (olografă/electronică).
Mai mult, plângerea poate fi însoțită de documente doveditoare, pe care petentul le consideră importante în vederea adeveririi faptelor.
În cazul în care petentul nu poate indica numele medicului împotriva căruia își îndreaptă plângerea, colegiul teritorial va solicita unităților sanitare în care medicul își desfășoară activitatea informațiile necesare identificării acestuia, dacă petentul va face dovada demersurilor în acest sens.
Totodată, dacă plângerea nu conține elementele necesare soluționării acesteia, petentului i se va acorda un termen de 15 zile pentru completarea plângerii.
Biroul consiliului teritorial va analiza plângerea în cel mai scurt timp, având posibilitatea de a decide nedeclanșarea anchetei împotriva unui medic, dacă:
- plângerea nu este de competența organelor colegiale;
- plângerea nu conține elementele necesare soluționării, dar numai după ce i se va pune în vedere petentului completarea plângerii cu elementele concrete care lipsesc.
Potrivit unui proiect de lege adoptat anul trecut de Senat, dar care nu se aplică încă, s-a avut în vedere ca medicii desemnați să îngrijească bolnavi în afara specialității lor, pe perioada stării de alertă sau urgență, să nu mai aibă restricții în acest sens, iar asigurarea de malpraxis să acopere şi riscurile şi prejudiciile produse în această perioadă.
Mai mult, tot în 2021, se stabilea ca taxa de timbru de 100 de lei, aferentă proceselor în care se cer despăgubiri civile pentru prejudiciile apărute în urma vătămărilor fizice sau psihice suferite, se aplică și proceselor de malpraxis.
Comentarii articol (7)