„Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică începând cu deconturile de TVA depuse începând cu data de 1 februarie 2022. Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare în curs de soluționare la data aplicării prezentului ordin se soluționează potrivit normelor legale în vigoare la momentul depunerii acestora”, este detaliat în actul normativ.
Așa cum a scris redacția noastră încă de anul trecut, rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, a fost permanentizată la 1 februarie 2022, după ce mecanismul s-a aplicat inițial doar temporar, în contextul pandemiei de coronavirus.
Deoarece permanentizarea a venit cu modificarea articolului 169 din Codul de procedură fiscală, era necesar ca ANAF să adapteze procedura efectivă de rambursare de TVA bazată pe acea prevedere. Regulile vechi din Ordinul ANAF 3.699/2015 au fost înlocuite complet de noul ordin oficializat azi.
Se folosesc două baze de date la soluționarea deconturilor
Procedura stabilită de ANAF este pusă în aplicare de compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal competent. Pentru soluționarea deconturilor de TVA (formularul 300, mai precis), compartimentul respectiv se folosește de o bază de date privind riscul de rambursare necuvenită de TVA și de o bază de date privind persoanele impozabile cu cod de TVA pentru care a fost declanșată procedura de lichidare voluntară sau pentru care a fost declanșată procedura de insolvență.
Mai exact, cele două baze de date sunt folosite pentru a determina dacă rambursarea se poate face cu control ulterior sau cu control în avans. Așa cum prevede Codul de procedură fiscală, rambursarea cu control ulterior este exclusă în situațiile următoare:
- în cazul firmelor mari și mijlocii: inspecția fiscală se face anticipat dacă acestea au trecute infracțiuni în cazierul fiscal, dacă acestea sunt în procedura lichidării voluntare sau în procedura insolvenței (cei fără plan de reorganizare), precum și dacă Fiscul deține informații din care reiese că există riscul unei rambursări necuvenite;
- în cazul celorlalți contribuabili: pe lângă cele trei situații amintite la primul punct, inspecția fiscală se face anticipat și dacă e vorba de un contribuabil care depune primul decont de TVA după obținerea codului de TVA sau dacă soldul sumei negative de TVA solicitată la rambursare provine dintr-un număr de perioade mai mare decât numărul perioadelor de raportare utilizate într-o perioadă de 12 luni.
- cei despre care organele fiscale primesc documente oficiale de la alte instituții ce vizează aspecte fiscale cu incidență în acordarea unei rambursări necuvenite de TVA;
- cei în legătură cu care, în cadrul acțiunilor de control fiscal, s-au constatat fapte care pot constitui infracțiuni cu implicații fiscale;
- cei cazul cărora, cu ocazia inspecției fiscale ulterioare, au fost stabilite diferențe mai mari de 10% din suma rambursată, dar nu mai puțin de 50.000 de lei pentru fiecare decont de TVA care a făcut obiectul inspecției fiscale ulterioare;
- cei pentru care s-au constatat neconcordanțe semnificative, verificate și confirmate de organul fiscal, între informațiile înscrise în declarațiile informative privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național depuse de persoana impozabilă și cele depuse de partenerii de afaceri și/sau neconcordanțe semnificative între informațiile înscrise în declarațiile informative privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare depuse de persoana impozabilă și cele depuse de partenerii de afaceri și transmise organului fiscal prin intermediul sistemului informatic de schimb de informații privind TVA între statele membre UE.
Referitor la a doua bază de date, în aceasta figurează contribuabilii despre care organele fiscale dețin informații că se află fie în procedura de lichidare voluntară, fie în procedura de insolvență (cu excepția celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare). De asemenea, ordinul conține reguli detaliate privind intrarea în și ieșirea din această bază de date.
Soluționarea deconturilor are reguli speciale în funcție de mărimea contribuabililor
Deconturile de TVA se depun online la termenele stabilite de legislația fiscală, adică, în esență, lunar, trimestrial, semestrial sau anual (până la data de 25 a lunii de după perioada fiscală vizată). Acestea sunt prelucrate și analizate în ordinea cronologică a înregistrării lor la ANAF.
Ulterior primirii, formularele 300 sunt grupate în deconturi cu sume pozitive (adică cu TVA de plată) și deconturi cu sume negative (adică cele cu opțiune de rambursare și cele fără opțiune de rambursare, pentru care sumele se reportează în decontul perioadei următoare). Cele cu sume pozitive și cele cu sume negative fără rambursare sunt arhivate direct.
Deconturile cu opțiune de rambursare sunt transmise zilnic la compartimentul care se ocupă de soluționarea lor, pentru a vedea dacă rambursarea se face cu control anticipat sau cu control ulterior.
Aici, Ordinul ANAF 352/2022 conține reguli complexe pentru soluționarea rambursărilor de TVA - unele se aplică tuturor categoriilor de contribuabili, însă există și dispoziții speciale în funcție de dimensiune (un set de reguli pentru contribuabilii mari și mijlocii și un set de reguli pentru restul contribuabililor). Informații detaliate pot fi găsite aici.
Context mai larg |
Mirela Călugăreanu, șefa Fiscului, vorbea de această schimbare radicală a mecanismului de rambursare a TVA-ului încă din noiembrie 2019. Ulterior, în februarie 2020, se anunțase că, din aprilie 2020, regula returnării taxei cu control ulterior va fi extinsă la toate firmele. Apoi a început criza coronavirusului și Guvernul a introdus măsura doar temporar, pentru a fluidiza rambursările către firme într-o perioadă grea pentru ele. Ideea permanentizării mecanismului a fost adusă din nou în discuție în aprilie 2021, cu ocazia unei conferințe de fiscalitate a celor de la PwC România, și abia pe final de 2021 am văzut măsuri oficiale în acest sens. |