Potrivit legislației fiscale, pe întreaga perioadă a verificării, contribuabilul are dreptul la asistență juridică sau de specialitate. Dacă organul fiscal găsește venituri nedeclarate, acesta urmează să impună contribuabilului verificat plata impozitului. Sunt mai multe aspecte ce țin de aceste verificări personale, una dintre ele fiind cea a modului cum Fiscul decide ce categorii de persoane sau ce persoane în mod individual sunt analizate.
Nu doar firmele și persoanele fizice autorizate sunt în vizorul Fiscului în privința veridicității situației fiscale pe care o declară (sau nu), ci și persoanele fizice. Verificarea situaţiei fiscale a persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit e tratată în Codul de procedură fiscală, în principal, dar se completează și cu unele prevederi din Ordinul MFP nr. 675/2018 privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor și a procedurii de aplicare a acestora.
În acest din urmă ordin se detaliază puțin cum se ajunge la verificarea situației fiscale personale: se face o analiză de risc și se aleg persoanele fizice care vor fi verificate apoi. Este evident că numărul de contribuabili persoane fizice este mult prea mare pentru ca inspectorii fiscali, oricât de mulți ar fi și chiar dacă ar lucra fără oprire, să-i treacă pe toți prin inspecții, fie chiar și o dată la câțiva ani. Prin urmare, Fiscul triază contribuabilii în funcție de riscul la neconformare fiscală - "sfidarea" obligațiilor fiscale (de declarare, la timp, complet și corect). Ce caută personalul Fiscului? Să vadă dacă persoana fizică declară la stat tot ce are de declarat și plătește impozit pe veniturile respective așa cum prevede legea fiscală.
Cum ajunge Fiscul să te verifice?
"Analiza de risc este efectuată de organul fiscal pentru stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor impozabile pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale", scrie în ordinul amintit. În continuare însă, ordinul prevede : "Analiza de risc se efectuează pentru cazuri punctuale, astfel: a) rezultate din controale fiscale; b) identificate ca urmare a unor sesizări primite de la alte instituții ori autorități publice, precum și de la alte entități sau persoane fizice ori juridice", se prevede în ordin.
Așadar, pentru contribuabilul X, pe lângă analizele de risc și care vizează grupuri de contribuabili sau persoane individual, Fiscul poate primi o sesizare de la oricine - firmă, autoritate publică, bancă, simplu cetățean - cu privire la faptul că X are venituri pe care nu le declară, să zicem.
„Organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscală a ansamblului situaţiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.
(2) Pentru verificarea situaţiei fiscale personale a persoanei fizice, organul fiscal central efectuează următoarele activităţi preliminare:
a) analiza de risc pentru stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor impozabile pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor instituţii ori autorităţi publice. Riscul de neconformare la declararea veniturilor impozabile aferent unei persoane fizice reprezintă diferenţa semnificativă între veniturile estimate în cadrul analizei de risc şi veniturile declarate de persoana fizică şi/sau de plătitori pentru aceeaşi perioadă impozabilă. Diferenţa este semnificativă dacă între veniturile estimate în cadrul analizei de risc şi veniturile declarate de persoana fizică şi/sau de plătitori este o diferenţă mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai puţin de 50.000 lei.
b) selectarea pe baza analizei de risc a persoanelor fizice care vor fi supuse verificării situaţiei fiscale personale”, scrie în Codul de procedură fiscală.
Notă: De anul trecut, personalul care vine în control la persoanele fizice are legitimații noi - iată aici cum arată legitimațiile acestora.
Contribuabilul trebuie să fie înștiințat despre verificarea fiscală înainte ca ea să aibă loc, printr-un aviz de verificare ce trebuie trimis, în scris, cu cel puţin 15 zile înainte de data începerii verificării fiscale. Acest document trebuie să conțină următoarele chestiuni, potrivit Codului de procedură fiscală:
- temeiul juridic al verificării;
- data de începere a verificării;
- perioada ce urmează a fi supusă verificării;
- posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a verificării;
- informaţiile şi înscrisurile relevante pentru verificare;
- solicitarea de depunere a declarației de patrimoniu și de venituri.
Potrivit listei de mai sus, contribuabilul are dreptul să ceară o amânare a datei de începere a verificării, dar doar o dată, în baza unei solicitări scrise și numai pentru motive justificate - motive de sănătate, să zicem.
Mai departe, pe perioada verificărilor contribuabilul are dreptul să fie asistat de un avocat, de un specialist în fiscalitate sau de orice persoană consideră că-l poate ajuta (cu asistență juridică sau de specialitate).
Cât de mult poate dura o verificare?
Apoi, nu doar că are dreptul, dar este chiar recomandat ca cel verificat să colaboreze cu organul fiscal la constatarea stărilor de fapt fiscale, să dea informații, să prezinte documente relevante și orice informații consideră relevante pentru stabilirea situației sale fiscale. Cu cât colaborarea este mai strânsă, cu atât lucrurile ar trebui să se desfășoare mai rapid.
Un alt drept al contribuabilului este acela de a fi informat pe parcursul desfăşurării verificării fiscale asupra constatărilor rezultate - aici este foarte important sprijinul acordat de un avocat sau un specialist în fiscalitate, pentru că inspectorii fiscali au tendința să ignore acest drept al contribuabilului verificat (cel puțin, din experiența controalelor la firme).
Cum se finalizează
Dacă cel verificat are o problemă cu rezultatul verificării fiscale, poate contesta decizia de impunere emisă de organul de verificare fiscală. Contestaţia se depune în scris, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de impunere emisă în urma controlului, la organul fiscal emitent al actului atacat.
Pe partea de obligații, cei verificați ar trebui să aibă în vedere următoarele aspecte:
- contribuabilii trebuie să se prezinte la locul, data şi ora precizate în avizul de verificare şi să furnizeze toate informaţiile necesare pentru determinarea stării de fapt fiscale;
- la cererea organului fiscal, cei verificați trebuie să pună la dispoziția inspectorilor registrele, evidenţele, documentele de afaceri, precum şi orice alte înscrisuri relevante pentru clarificarea stării de fapt fiscale;
- trebuie să le permită inspectorilor efectuarea cercetărilor la faţa locului, indiferent de locul unde se desfăşoară controlul - totuși, se poate refuza intrarea în domiciliu sau în reşedinţă, care se poate face forțat numai dacă un judecător a autorizat acest lucru.
Atunci când un contribuabil e supus unei verificări fiscale personale, i se cere să aducă o declarație de patrimoniu și venituri, pe care trebuie să o completeze cu informațiile privind bunurile imobile și mobile deținute, veniturile sale ș.a.m.d.