Pentru anumite categorii de clădiri ori lucrări la clădirile existente e nevoie de autorizație/aviz de securitate la incendiu. De când s-a modificat legislația de profil anul trecut, lucrurile au devenit ceva mai clare la nivel legislativ în privința avizelor și autorizațiilor - când se cere unul, când celălalt document. Amenzile pentru lipsa acestor documente, dacă scoatem din discuție riscurile în sine ale unor construcții sau amenajări ce nu respectă normativele de securitate la incendiu, sunt destul de mari, riscul complementar fiind chiar oprirea activității. Odată cu modificările legislative aduse anul trecut, Guvernul a impus și un termen-limită pentru cei care nu aveau autorizații, dacă fac dovada că au pornit deja demersurile pentru conformarea construcției la normativele de securitate.
În Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor avem două documente care nu trebuie confundate, rolul lor fiind unul diferit: autorizația de securitate la incendiu și avizul de securitate la incendiu. Ultima oară, legea a fost modificată anul trecut, prin ordonanță, în urma unor evenimente tragice generate de nerespectarea normelor în materia apărării împotriva incendiilor. Modificările, aduse de OUG nr. 80/2021, au schimbat radical necesitatea de a obține autorizații ori avize în anumite situații. Cu toate acestea, noile modificări nu au fost încă pe deplin puse în aplicare, pentru că la multe luni după adoptarea lor încă rămân unele aspecte de detaliu nereglementate.
Autorizaţia de securitate la incendiu e actul administrativ emis de inspectoratul pentru situaţii de urgenţă (ISU), prin care se certifică, în urma verificărilor în teren şi a documentelor privind realizarea măsurilor de apărare împotriva incendiilor, îndeplinirea cerinţei fundamentale - securitate la incendiu - la construcţii, instalaţii tehnologice şi alte amenajări; autorizaţia de securitate la incendiu conferă persoanelor fizice sau juridice, deţinătoare ale construcţiilor, instalaţiilor şi ale altor amenajări, dreptul de a le pune în funcţiune şi de a le exploata din punctul de vedere al îndeplinirii cerinţei fundamentale securitate la incendiu.
Avizul de securitate la incendiu, în schimb, e actul emis de ISU după verificarea de conformitate cu prevederile reglementărilor tehnice în vigoare a măsurilor de apărare împotriva incendiilor, adoptate în documentaţiile tehnice de proiectare, pentru îndeplinirea cerinţei esenţiale - securitate la incendiu - a construcţiilor, instalaţiilor şi altor amenajări. Practic, avizul e necesar la începerea lucrărilor de execuţie la construcţii şi amenajări noi ori de modificare şi/sau schimbare a destinaţiei celor existente. Avizul, conform legii, se mai emite și pentru modificări de compartimentare nestructurală, demontabilă, realizată din materiale uşoare, schimbarea de destinaţie, dar numai când se face fără modificări ce necesită autorizație de construire/desființare, precum și pentru unele lucrării de intervenții.
Apoi însă, ca să punem în funcțiune construcțiile ori amenajările noi la construcțiile existente acolo unde s-au făcut lucrări de modificare și/sau schimbare a destinației avem nevoie de autorizație de securitate la incendiu.
Notă: Legea nr. 307/2006 are însă „atașate” și o serie de
norme metodologice privind avizarea și autorizarea de securitate la incendiu. Actualmente, la momentul redactării acestui articol (24 martie 2022), ele sunt aprobate prin Ordinul MAI nr. 129/2016. Doar că respectivul ordin nu mai reflectă și modificările aduse legii anul trecut prin ordonanță. În curând, ordinul va fi înlocuit de unul nou, care deocamdată e doar în dezbatere, sub formă de
proiect. Prin urmare,
condițiile de obținere a autorizațiilor punctate în continuare se raportează la viitoarele norme, care probabil nu vor întârzia să apară în Monitorul Oficial.
Ce categorii de construcții și amenajări au nevoie de avize/autorizații?
Până la venirea OUG nr. 80/2021, avizele și autorizațiile erau cerute în mai multe situații. De exemplu, dacă se schimba destinația spațiului era nevoie de aviz. Acum nu mai este, dacă noua destinație respectă toate prevederile reglementărilor tehnice de proiectare privind cerința securității la incendiu. Practic, odată ce a dispărut obligația, nu mai pot fi sancționați nici cei care nu obținuseră documentul când era necesar.
Ce prevede acum Legea 307: „Categoriile de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu se aprobă prin hotărâre a Guvernului”. Găsim astfel HG nr. 571/2016 pentru aprobarea categoriilor de construcţii şi amenajări care se supun avizării şi/sau autorizării privind securitatea la incendiu, unde avem două anexe.
Câteva exemple din anexa nr. 1, cea care cuprinde construcţii şi amenajări care se supun avizării şi autorizării privind securitatea la incendiu:
- clădiri "înalte" sau "foarte înalte", indiferent de aria construită ori de destinaţie;
- clădiri de locuit, noi sau existente, cu mai mult de patru niveluri supraterane, la care se realizează sau amenajează mansarde;
- clădiri sau spații amenajate în clădiri, având destinația de comerț, cu aria desfăşurată mai mare sau egală cu 600 mp, sau dacă spaţiul este amenajat în clădiri de locuit colective, cu aria desfăşurată mai mare sau egală cu 200 mp; destinația de alimentație publică, cu aria mai mare sau egală cu 200 mp; clădiri cu destinația de birouri, de cultură dacă sunt mai mari de 600 mp;
- lădiri sau spații amenajate în clădiri, având destinația de primire turistică, cu mai mult de 8 camere şi/sau 16 locuri, pentru cazare de tipul: hoteluri, hoteluri-apartament, moteluri, hosteluri, minihoteluri, vile turistice, bungalouri, cabane turistice, de vânătoare, de pescuit, sate de vacanţă, popasuri turistice, căsuţe tip camping, pensiuni turistice urbane şi rurale, inclusiv unităţile de alimentaţie din incinta acestora;
- spații de producţie sau depozitare, cu aria desfăşurată mai mare sau egală cu 600 mp, sau dacă spaţiul este amenajat în clădiri de locuit colective, cu aria desfăşurată mai mare sau egală cu 200 mp ș.a.
Conform proiectului de norme în dezbatere acum la MAI privind procedura de obținere a acestor autorizații sau avize, sunt scutite următoarele lucrări:
a) lucrările de compartimentare interioară, în situațiile în care prin executarea acestora nu sunt afectate lungimea și/sau gabaritul căilor de evacuare, funcționarea instalațiilor cu rol în asigurarea cerinței fundamentale „securitate la incendiu” ori gradul de rezistență la foc/nivelul de stabilitate la foc al construcției;
b) lucrările de consolidare care nu determină reducerea gradului de rezistență la foc/nivelului de stabilitate la incendiu al construcției;
c) lucrările de consolidare care nu reduc gabaritul și/sau nu cresc lungimea căilor de evacuare;
d) intervențiile la acoperișul clădirii, în situațiile în care șarpanta și suportul învelitorii nu se iau în calcul la determinarea gradului de rezistență la foc/nivelului de stabilitate la incendiu;
e) extinderi sau schimbări de destinație ale unor încăperi aparținând construcțiilor existente, executate în vederea amenajării grupurilor sanitare, camerelor tehnice ori executarea de lucrări la acestea, pentru care reglementările tehnice de proiectare nu impun separarea acestora față de celelalte încăperi cu elemente de construcție rezistente la foc pe baza densității de sarcină termică;
f) extinderi cu balcoane/logii sau închiderea perimetrală a acestora.
De asemenea, plecând de la prevederile proiectului de norme de la MAI, cererea de emitere a avizului/autorizației, însoțită de documentația aferentă, poate fi depusă (la inspectoratul pentru situații de urgență teritorial, acolo unde este amplasată ori urmează să fie amplasată construcția) în format:
a) letric, direct la sediul unității sau prin curier;
b) electronic, pe adresa de e-mail dedicată acestei activități a fiecărui inspectorat ori direct la sediul unității pe un mediu de stocare.
Este nevoie de un proiect tehnic realizat un expert, iar dacă se alege varianta electronică de depunere a documentelor e nevoie, desigur, de semnătura electronică a investitorului/beneficiarului.
Ce se întâmplă cu cei care nu au autorizație acum?
„(1) Prin excepţie de la prevederile art. 301 alin. (1), pentru construcţiile şi amenajările prevăzute la art. 302 alin. (1), care au fost puse în funcţiune fără obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu şi pentru care se face dovada alocării fondurilor necesare sau a încheierii de contracte pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru conformarea construcţiei la cerinţa securitate la incendiu, beneficiarii prevăzuţi la art. 301 alin. (2) au obligaţia obţinerii respectivului act administrativ până la data de 31 decembrie 2022.
(2) Până la obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu conform alin. (1), răspunderea exclusivă în ceea ce priveşte funcţionarea construcţiilor şi amenajărilor din punctul de vedere al asigurării cerinţei de securitate la incendiu revine beneficiarilor investiţiilor.
(3) Excepţia prevăzută la alin. (1) nu se aplică în situaţiile în care se constată încălcarea gravă a cerinţei de securitate la incendiu care impune oprirea funcţionării ori utilizării construcţiilor sau amenajărilor, potrivit criteriilor elaborate potrivit art. 45 pct. VI, cazuri care constituie contravenţii potrivit prezentei legi.", prevede OUG nr. 80/2021.
Practic, asta înseamnă că finele acestui an marchează termenul-limită până la care cei care nu au cerut autorizațiile de securitate la incendiu deși trebuia sunt obligați să le obțină.
Sancțiunile prevăzute de lege
În Legea nr. 307/2006 avem, o dată, o amendă de la 20.000 la 50.000 de lei pentru:
-
începerea lucrărilor de execuţie la construcţii şi amenajări noi, de modificare a celor existente şi/sau schimbarea destinaţiei acestora, fără obţinerea avizului de securitate la incendiu;
-
punerea în funcţiune de către beneficiarul investiţiei a construcţiilor şi amenajărilor noi ori a celor existente la care s-au executat lucrări de modificare şi/sau s-a schimbat destinaţia, precum şi continuarea funcţionării, fără obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu;
-
nerespectarea cerinţelor care au stat la baza emiterii avizului sau autorizaţiei de securitate la incendiu ce impun pierderea valabilităţii acestora.
Apoi, o amendă ceva mai mare (30.000 - 100.000 de lei) și oprirea funcționării sau utilizării acelor construcții sau amenajări pentru încălcarea gravă a cerinţei de securitate la incendiu în ceea ce priveşte periclitarea vieţii ocupanţilor şi forţelor de intervenţie, neasigurarea stabilităţii elementelor portante, respectiv a limitării propagării focului şi fumului în interiorul edificiului şi la vecinătăţi. Cei care continuă activitatea după ce li s-a aplicat sancțiunea complementară riscă un dosar penal pentru desfășurarea fără drept a unei activități sau profesii.
Totodată, trebuie acordată o deosebită atenție și subiectului menținerii valabilității autorizațiilor. Nerespectarea cerinţelor care au stat la baza emiterii avizului sau autorizaţiei de securitate la incendiu, prevăzute în normele metodologice de avizare şi autorizare privind securitatea la incendiu, atrage sancţionarea conform legii şi pierderea valabilităţii avizului sau autorizaţiei de securitate la incendiu. Pierderea valabilităţii autorizaţiei de securitate la incendiu şi încălcarea gravă a cerinţei securitate la incendiu care impune oprirea funcţionării ori utilizării construcţiilor sau amenajărilor se comunică la registrul comerţului.