Dreptul la ajutor social va fi stabilit în funcþie de veniturile nete realizate, dar ºi de bunurile pe care le deþin persoanele singure sau familiile care solicitã sprijin financiar din partea statului.
Guvernul a aprobat astãzi normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificãrile ulterioare. Actul normativ introduce reglementãri riguroase în ceea ce priveºte acordarea ajutorului social, în urma semnalelor primite de la autoritãþile locale în ceea ce priveºte modul de aplicare a Legii nr. 416/2001, precum ºi a evaluãrilor realizate de MMSSF ºi alte organisme internaþionale.
"Vrem sã sprijin acele persoane care au nevoie de ajutorul statului. Dorim sã facem ordine în sistemul de asigurare a venitului minim garantat", a declarat ministrul Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei.
Ajutorul social se acordã pe baza unei cereri ºi a unei declaraþii pe propria rãspundere, însoþite de actele doveditoare privind componenþa familiei ºi veniturile realizate în luna anterioarã depunerii cererii. Actele menþionate se înregistreazã într-un registru special la primarul localitãþii în a cãrui razã teritorialã are solicitantul domiciliul/reºedinþa sau trãieºte, în cazul persoanelor fãrã locuinþã. Cererile se soluþioneazã în maximum 30 de zile de la data înregistrãrii.
Pentru soluþionarea cererii, primarul dispune, în mod obligatoriu, efectuarea unei anchete sociale, la domiciliul sau reºedinþa solicitantului ajutorului social. În cazul în care familia sau persoana care solicitã acordarea ajutorului sociale refuzã sã furnizeze informaþii necesare întocmirii anchetei sociale, respectiva familie nu primeºte ajutor social.
Cuantumul ajutorului social se determinã ca diferenþã între nivelurile lunare ale venitului minim garantat ºi venitul net lunar al familiei sau al persoanei singure. Potrivit prevederilor actuale, nivelul lunar al venitului minim garantat este de 166 lei noi pentru familiile formate din 2 persoane, 231 lei noi pentru familiile formate din 3 persoane; 287 lei noi pentru familiile formate din 4 persoane; 341 lei noi pentru familiile formate din 5 persoane. De asemenea, pentru fiecare altã persoanã peste numãrul de 5 persoane, care face parte din familie, se acordã câte 23 lei noi. Persoanele singure beneficiazã de un venit minim garantat lunar de 92 lei noi.
Noile prevederi simplificã procedurile de testare a veniturilor, în vederea stabilirea venitului net lunar pentru persoanele singure sau familiile care solicitã ajutor social. Astfel, actul normativ introduce o listã a bunurilor considerate de strictã necesitate. Ajutorul social în cazul persoanelor sau familiilor care deþin numai aceste categorii de bunuri va fi stabilit pe baza veniturilor. În lista bunurilor de strictã necesitate se regãsesc, printre altele: o maºinã de gãtit, frigider ºi/sau congelator sau combinã frigorificã; o maºinã de spãlat, automatã sau neautomatã; un aspirator de praf; un televizor (color sau alb-negru); un telefon fix sau mobil; un calculator personal; terenul pe care se aflã locuinþa, precum ºi cel care împrejmuieºte imobilul, dar nu mai mult de 500 mp în zona urbanã ºi 1000 mp în zona ruralã, animale, alte bunuri provenite din ajutoare sau donaþii, etc.
Persoanele singure sau familiile care au în proprietate cel puþin unul dintre bunurile care nu sunt considerate de strictã necesitate pentru nevoile familiale, nu vor beneficia de ajutor social. În lista bunurilor care nu sunt considerate de strictã necesitate se regãsesc: clãdiri sau alte spaþii locative în afara locuinþei de domiciliu, aparate de filmat, camere video, laptop-uri, tablouri ºi obiecte de artã, autoutilitare, autocamioane, ºalupe, tractoare, cazan de fabricat rachiu, precum ºi depozite bancare care depãºesc ca valoare nivelul venitului minim garantat, calculat pentru un an de zile.
Dacã numãrul bunurilor de strictã necesitate este mai mare decât cel prevãzut în lista bunurilor de strictã necesitate, persoanele sau familiile singure pot beneficia de ajutor social. Cuantum venitului net lunar al familiei se stabileºte, în acest caz, în funcþie de veniturile potenþiale care pot fi obþinute prin valorificarea bunurilor respective. MMSSF a stabilit în acest sens criterii privind limitele minime ºi maxime ale acestor venituri potenþiale, pe baza informaþiilor furnizate de Institutul Naþional de Statisticã ºi de Ministerul Agriculturii, Pãdurilor ºi Dezvoltãrii Rurale.
Listele menþionate ºi criteriilor se afiºeazã într-un loc vizibil la sediul Consiliul local al comunei, oraºului, municipiului sau dupã caz, al sectorului municipiului Bucureºti.
Familiile ºi persoanele singure cu venituri nete lunare pânã la nivelul venitului minim garantat beneficiazã de o majorare cu 15% a cuantumului ajutorului social pe familie, în cazul în care cel puþin un membru al familiei face dovada cã lucreazã pe bazã de contract individual de muncã, are statut de funcþionar public sau presteazã o activitate, realizând venituri cu caracter salarial.
Primarul are obligaþia sã emitã dispoziþia de acordare sau de respingere a cererii privind ajutorul social, în termen de maxim 10 zile lucrãtoare de la efectuarea anchetei sociale. Dispoziþia primarului se comunicã solicitantului în termen de maximum cinci zile de la emiterea acesteia.
Actul normativ detaliazã ºi modul de stabilire a repartizãrii orelor de muncã prestate în folosul comunitãþii de cãtre persoanele apte de muncã, beneficiari ai venitului minim garantat. Orele de muncã se calculeazã direct proporþional cu cuantumul ajutorului social de care beneficiazã familia sau persoana singurã, prin aplicarea unui tarif orar corespunzãtor salariului minim pe economie, raportat la durata medie lunarã a timpului mediu de muncã. În cazul în care persoana nominalizatã sã presteze orele de muncã în folosul comunitãþii nu le poate efectua, obligaþia poate fi transferatã altor persoane din familie, dar numai cu acordul primarului localitãþii.
Primarii au obligaþia de a întocmi un plan lunar de acþiuni sau lucrãri de interes comunitar ºi de a þine o evidenþã a orelor de muncã efectuate de persoanele apte de muncã din familiile beneficiare de ajutor social. O altã obligativitate a primarilor constã în afiºarea listei care cuprinde beneficiarii de ajutor social ºi persoanele care urmeazã sã efectueze lucrãri de interes local, la sediul primãriei.
Persoanele apte de muncã care nu realizeazã venituri din salarii sau din alte activitãþi ºi care primesc ajutor social au obligaþia sã dovedeascã, din trei în trei luni, cu adeverinþã eliberatã de agenþia teritorialã pentru ocuparea forþei de muncã, cã sunt înregistrate în evidenþele agenþiei, cã nu au refuzat un loc de muncã sau participarea la servicii pentru stimularea forþei de muncã ºi la servicii de formare profesionalã ºi cã participã la un program de pregãtire profesionalã.
Fac excepþie persoanele care asigurã creºterea ºi îngrijirea unuia sau mai multor copii în vârstã de pânã la 3 ani, asigurã îngrijirea mai multor persoane cu handicap, participã la un program de pregãtire profesionalã.
În cazul în care dreptul la ajutor social a fost stabilit pe baza unor date eronate privind componenþa familiei sau veniturile realizate, ori dacã pe parcursul acordãrii au intervenit modificãri ale acestor date, primarul va suspenda plata ajutorului social ºi va solicita verificarea datelor. Dacã în urma verificãrii se constatã cã familia sau persoana respectivã are dreptul la un ajutor social în sumã mai mare, noul cuantum va fi stabilit printr-o dispoziþie scrisã a primarului.
Sumele încasate necuvenit, cu titlu de ajutor social, se recupereazã de la persoana care le-a primit în termenul de prescripþie stabilit de legea pentru creanþe bugetare. Primarul va emite, în acest sens, o dispoziþie scrisã, care constituie titlu executoriu de la data comunicãrii.
Comentarii articol (0)