Ministerul Muncii a facut public vineri un proiect de modificare si completare s legislatiei privind venitul minim garantat. Avocatnet.ro va rpezinta mai jos un scurt comentariu al modificarilor, precum si proiectul in varianta integrala.
Proiectul de ordonanþã de urgenþã a fost îmbunãtãþit cu observaþiile ºi propunerile rezultate în urma acestor întâlniri ºi cuprinde, în principal, urmãtoarele:
- Introducerea
obligaþiei pentru primari de a întocmi un plan lunar de acþiuni sau lucrãri de interes local ºi de a þine o evidenþã a orelor de muncã efectuate de persoanele apte de muncã din familiile beneficiare de ajutor social.
- Introducerea unor reglementãri privind
definirea persoanelor apte de muncã ºi a
excepþiilor de la îndeplinirea obligaþiilor de a efectua orele de muncã.
- Introducerea unor prevederi referitoare la
stabilirea unor limite minime aprobate la nivel naþional, precum ºi
posibilitatea aprobãrii de cãtre consiliile locale a criteriilor proprii de evaluare a veniturilor nete lunare ale familiei, obþinute din arendã, chirii, alte fructe civile, naturale sau industriale.
- Completarea definiþiei familiei prin
asimilarea situaþiei persoanei singure care locuieºte cu copiii aflaþi în întreþinerea sa.
- Introducerea unor
prevederi referitoare la cazurile de suspendare a plãþii sau încetare a dreptului la ajutor social.
- Includerea de reglementãri privind posibilitatea
efectuãrii controlului de cãtre direcþiile de muncã, solidaritate socialã ºi familie teritoriale asupra modului de aplicare a legii, precum ºi
introducerea de sancþiuni contravenþionale în cazuri de nerespectare a prevederilor legii.
Ordonanþa de urgenþã va intra în vigoare începând cu anul 2006, an în care se estimeazã cã numãrul mediu lunar de beneficiari de ajutor social va fi de circa 500 000 familii ºi persoane singure.
#PAGEBREAK#
Proiect de Lege pentru modificarea si completarea LEGII nr.416/2001 privind venitul minim garantat
ART. I - Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, publicatã în Monitorul Oficial nr.401, Partea I, din 20 iulie 2001, se modificã ºi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul 3 al articolului 1 se completeazã ºi are urmãtorul cuprins
½(3) Instituirea venitului minim garantat se întemeiazã pe principiul solidaritãþii sociale în cadrul unei politici naþionale de asistenþã socialã.½
2. Articolul 2 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½ Art.2 - (1) În sensul prezentei legi termenul familie desemneazã soþul ºi soþia sau soþul, soþia ºi copiii lor necãsãtoriþi, care au domiciliul sau reºedinþa comune prevãzute în actele de identitate ºi gospodãresc împreunã.
(2) Se considerã familie ºi persoana care locuieºte împreunã cu copiii aflaþi în întreþinerea sa ºi se aflã în una din urmãtoarele situaþii:
a) este necãsãtoritã;
b) este vãduvã;
c) este divorþatã;
d) al cãrei soþ/soþie este declarat/declaratã dispãrut/dispãrutã prin hotãrâre judecãtoreascã;
e) nu a împlinit vârsta de 18 ani ºi se aflã în una din situaþiile prevãzute la lit.a) d).
(3) Se considerã familie ºi fraþii fãrã copii, care gospodãresc împreunã ºi care nu au domiciliul sau reºedinþa comune cu pãrinþii.
(4) În sensul alin.(1) se asimileazã termenului familie bãrbatul ºi femeia necãsãtoriþi, cu copiii lor ºi ai fiecãruia dintre ei, care locuiesc ºi gospodãresc împreunã.
(5) Prin termenul copil se înþelege copilul provenit din cãsãtoria soþilor, copilul unuia dintre soþi, copilul adoptat, precum ºi copilul dat în plasament familiei sau persoanei ori pentru care s-a instituit tutela sau curatela potrivit legii.½
(6) Prin termenul persoanã singurã se înþelege persoana care a împlinit vârsta de 18 ani, locuieºte ºi se gospodãreºte singurã.
(7) Beneficiazã de reglementãrile prezentei legi ºi familiile sau persoanele singure, cetãþeni ai altor state sau apatrizi, care au reºedinþa sau, dupã caz, domiciliul în România, în condiþiile legislaþiei române.½
3. Articolul 3 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.3 - (1) Au dreptul la venitul minim garantat în condiþiile prezentei legi ºi soþii despãrþiþi în fapt, dacã ancheta socialã confirmã situaþia existentã ºi justificã acordarea acestuia.
(2) Beneficiazã de reglementãrile prezentei legi ºi persoanele fãrã domiciliu sau reºedinþã ºi fãrã locuinþã, aflate în situaþie de nevoie, pe baza declaraþiei pe proprie rãspundere cã nu au solicitat ajutorul social de la alte primãrii.
(3) Persoanele fãrã domiciliu sau reºedinþã sunt obligate ca în termen de maxim 60 de zile de la înaintarea cererii de ajutor social sã-ºi stabileascã reºedinþa în localitatea in care au solicitat ajutorul social.
(4) Persoanele fãrã locuinþã beneficiazã de ajutor social numai pe perioada în care se aflã în evidenþa serviciilor publice de asistenþã socialã din cadrul unitãþilor administrativ-teritoriale în care trãiesc.½
4. Alineatul 3 al articolului 4 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
(3) Nivelul venitului minim garantat se indexeazã anual prin hotãrâre a Guvernului, în raport cu evoluþia prognozatã a preþurilor de consum.½
5. Articolul 6 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½ Art.6 - (1) Familiile ºi persoanele singure cu venituri nete lunare pânã la nivelul venitului minim garantat beneficiazã de o majorare cu 15% a cuantumului ajutorului social pe familie, în cazul în care cel puþin un membru al familiei face dovada cã lucreazã pe bazã de contract individual de muncã, are statut de funcþionar public sau presteazã o activitate realizând venituri cu caracter salarial.
(2) Pentru sumele acordate ca ajutor social, conform prevederilor prezentei legi, una din persoanele majore apte de muncã din familia beneficiarã, are obligaþia de a presta lunar la solicitarea primarului, acþiuni sau lucrãri de interes local fãrã a se putea depãºi regimul normal de lucru ºi cu respectarea normelor de securitate ºi igienã a muncii.
(3) Excepþie fac familiile pentru care ajutorul social rezultat din calcul este de pânã la 50 LEI(RON)/lunã, pentru acestea orele de muncã se stabilesc trimestrial ºi se efectueazã în prima lunã de platã.
(4) Orele de muncã prevãzute la alin.(2) se calculeazã proporþional cu cuantumul ajutorului social de care beneficiazã familia sau persoana singurã cu un tarif orar corespunzãtor salariului de bazã minim brut pe þarã garantat în platã raportat la durata medie lunarã a timpului de muncã.
(5) Numãrul zilelor de lucru, limitate la norma lunarã de 21,25 se stabileºte prin împãrþirea orelor de muncã calculate, la 8 ore/zi. Fracþiile se întregesc în plus.
(6) Obligaþia de a presta acþiunile sau lucrãrile de interes local prevãzute la alin. (2) poate fi transferatã altor persoane din familie, cu acordul primarului, în situaþia în care persoana nominalizatã sã efectueze acþiunile sau lucrãrile de interes local se aflã în incapacitate de muncã temporarã sau permanentã.
(7) Primarii au obligaþia sã întocmeascã un plan de acþiuni sau lucrãri de interes local pentru repartizarea orelor de muncã prevãzute la alin.(2), sã þinã evidenþa efectuãrii acestor ore ºi sã asigure instructajul privind Normele de Tehnica Securitãþii Muncii pentru toate persoanele care presteazã acþiuni sau lucrãri de interes local.
(8) Primarul are obligaþia sã afiºeze lista cuprinzând beneficiarii de ajutor social, precum ºi persoanele care urmeazã sã efectueze acþiuni sau lucrãri de interes local.½
6. Articolul 7 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.7 - (1) Persoanele apte de muncã, care nu realizeazã venituri din salarii sau din alte activitãþi se iau în considerare la stabilirea numãrului membrilor de familie pentru determinarea nivelului de venit pe familie numai dacã fac dovada faptului cã sunt în evidenþa agenþiei teritoriale pentru ocuparea forþei de muncã pentru încadrare în muncã ºi nu au refuzat un loc de muncã ori participarea la serviciile pentru stimularea ocupãrii ºi de formare profesionalã oferite de aceste agenþii.
(2) Agenþia teritorialã pentru ocuparea forþei de muncã va transmite primarilor, în prima lunã a fiecãrui trimestru, tabelul nominal cu persoanele care sunt în cãutarea unui loc de muncã ori au participat la serviciile pentru stimularea ocupãrii ºi pentru formare profesionalã oferite de aceste agenþii.½
7. Dupã art.7 se introduc douã noi articole 71 ºi 72 cu urmãtorul cuprins
½Art.7
1 - (1) Prin persoane apte de muncã se înþeleg persoanele care îndeplinesc urmãtoarele condiþii:
a) au vârsta cuprinsã între 16 ani ºi vârsta standard pentru pensionare;
b) nu urmeazã o formã de învãþãmânt cursuri de zi, prevãzutã de lege;
c) au starea de sãnãtate ºi capacitatea fizicã ºi psihicã care le fac apte pentru prestarea unei munci.
(2) Incapacitatea fizicã ºi psihicã este doveditã cu acte eliberate în condiþiile legii.
Art.7
2 -Face excepþie de la îndeplinirea obligaþiilor prevãzute la art. 6 alin.(2) ºi art.7 persoana aptã de muncã ºi care se aflã în una din urmãtoarele situaþii:
a) asigurã creºterea ºi îngrijirea, potrivit legii, a unuia sau mai multor copii în vârstã de pânã la 3 ani ºi pânã la 7 ani în cazul copilului cu handicap mediu dovedit prin certificat eliberat de cãtre Comisia pentru protecþia drepturilor copilului;
b) asigurã creºterea ºi îngrijirea, potrivit legii, a unuia sau mai multor persoane cu handicap de gradul grav ºi accentuat dovedit prin certificat eliberat de cãtre Comisia pentru protecþia drepturilor copilului sau, dupã caz, de Comisia de expertizã medicalã a persoanelor adulte cu handicap;
c) participã la un program de pregãtire profesionalã;
d) este încadratã în muncã.½
8. Articolul 8 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½ Art.8 - (1) La stabilirea venitului net lunar al familiei ºi, dupã caz, al persoanei singure, se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le realizeazã, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurãri sociale de stat, asigurãri de ºomaj, obligaþii legale de întreþinere, indemnizaþii, alocaþii ºi ajutoare cu caracter permanent ºi alte creanþe legale.
(2) În cazul în care familia sau persoana singurã are în proprietate numai categoriile de bunuri cuprinse în Lista bunurilor considerate de strictã necesitate pentru nevoile familiale, beneficiazã de ajutor social, luându-se în calcul veniturile prevãzute la alin.(1).
(3) În cazul în care familia sau persoana singurã are în proprietate cel puþin unul din bunurile cuprinse în Lista bunurilor care nu sunt considerate de strictã necesitate pentru nevoile familiale, nu beneficiazã de ajutor social.
(4) În cazul în care familia sau persoana singurã are în proprietate bunuri ce depãºesc cantitativ bunurile cuprinse în Lista prevãzutã la alin.(2), la stabilirea venitului net lunar al familiei sau persoanei singure se iau în considerare veniturile potenþiale provenite din valorificarea bunurilor respective, stabilite potrivit unor limite minime ºi maxime aprobate la nivel naþional.
(5) Listele prevãzute la alin.(2) ºi (3), precum ºi limitele prevãzute la alin.(4) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
(6) Consiliile locale, în funcþie de condiþiile sprecifice, pot aproba ºi alte criterii proprii de evaluare a veniturilor potenþiale prevãzute la alin.(4).
(7) Listele prevãzute la alin.(2) ºi (3), precum ºi limitele prevãzute la alin.(4 )se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
(8) În cazul familiei sau al persoanei singure care locuieºte ºi gospodãreºte împreunã cu alte familii sau persoane singure ºi contribuie împreunã la achiziþionarea sau realizarea unor bunuri ºi a unor venituri din valorificarea acestora ori la consumul acestora, la stabilirea cuantumului ajutorului social se iau în considerare atât veniturile nete lunare proprii, cât ºi partea ce îi revine de drept din veniturile lunare nete realizate în comun de persoanele din gospodãrie.½
9. Articolul 9 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½ Art.9 - (1) Ajutorul social, în condiþiile prezentei legi, se acordã pe bazã de cerere ºi declaraþie pe proprie rãspundere, însoþitã de actele doveditoare privind componenþa familiei ºi veniturile membrilor acesteia.
(2) Existenþa oricãror alte venituri decât cele care pot fi dovedite cu acte se menþioneazã în declaraþia pe propria rãspundere a persoanei care solicitã ajutorul social.
(3) Cererea ºi declaraþia pe proprie rãspundere prevãzute la alin.(1) se semneazã ºi se înainteazã de cãtre reprezentantul familiei.
(4) Reprezentantul familiei poate fi, dupã caz, unul din membri familiei care are capacitate deplinã de exerciþiu al drepturilor civile ori, în cazurile prevãzute de lege, tutorele sau curatorul persoanei îndreptãþite.
(5) În situaþia prevãzutã la art.2 alin.(2) reprezentantul familiei este persoana care asigurã creºterea ºi îngrijirea copiilor dacã aceasta are capacitate deplinã de exerciþiu al drepturilor civile sau, dupã caz, reprezentantul legal al acesteia.
(6) Titularul ajutorului social este reprezentantul familiei, iar beneficiarul ajutorului social este familia.½
10. Articolul 10 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.10 - (1) Cererea de acordare a ajutorului social ºi declaraþia pe proprie rãspundere se înregistreazã la primarul localitãþii în a cãrei razã teritorialã îºi are domiciliul sau reºedinþa titularul.
(2) În cazul cetãþenilor strãini sau apatrizi documentele prevãzute la alin.(1) se depun la primarul localitãþii în a cãrei razã teritorialã aceºtia au reºedinþa sau, dupã caz, domiciliul.
(3) În cazul persoanelor prevãzute la art.3 alin.(2) cererea se înregistreazã la primarul localitãþii, sau dupã caz al sectorului municipiului Bucureºti în a cãrei razã teritorialã acestea trãiesc.
(4) Cererea ºi declaraþia pe proprie rãspundere se întocmesc potrivit modelului prevãzut în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.½
#PAGEBREAK#
11. Articolul 11 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.11 - (1) Cererea de acordare a ajutorului social se soluþioneazã în termen de maxim 30 de zile de la data înregistrãrii.
(2) În vederea verificãrii îndeplinirii de cãtre solicitant a condiþiilor de acordare a ajutorului social, primarul dispune, în mod obligatoriu, efectuarea anchetei sociale în termen de 15 zile lucrãtoare de la data înregistrãrii cererii.
(3) Ancheta socialã se efectueazã de cãtre personalul serviciului public de asistenþã socialã din subordinea consiliului local sau, dupã caz, de persoanele cu atribuþii în domeniul asistenþei sociale din aparatul propriu de specialitate al primarului.
(4) Ancheta socialã se întocmeºte potrivit modelului aprobat prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi ºi constituie probã legalã pentru instanþele judecãtoreºti, în legãturã cu deschiderea dreptului sau respingerea cererii.
(5) Rãspunderea asupra conþinutului anchetei sociale revine ºi persoanelor care au efectuat ºi au semnat ancheta socialã.
(6) În cazul în care solicitantul refuzã sã furnizeze informaþiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale, se considerã cã familia acestuia nu îndeplineºte condiþiile de acordare a ajutorului social.½
12. Articolul 12 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½ Art.12 - (1) Stabilirea dreptului la ajutorul social ºi a cuantumului acestuia se face prin dispoziþie scrisã a primarului.
(2) În termen de maxim 10 zile lucrãtoare de la efectuarea anchetei sociale, primarul are obligaþia sã emitã dispoziþia de acordare sau respingere a cererii privind ajutorul social.
(3) Dispoziþia primarului se comunicã titularului ajutorului social în termen de maxim 5 zile de la data emiterii.
(4) Dreptul la ajutorul social se acordã începând cu luna urmãtoare înregistrãrii cererii.
(5) Creanþa beneficiarilor de ajutor social este o creanþã privilegiatã.½
13. Dupã articolul 13 se introduce un nou articol 131 cu urmãtorul cuprins
½Art.13
1- (1) Plata ajutorului social, data efectuãrii acesteia, precum ºi modalitatea de platã se stabilesc prin dispoziþie scrisã a primarului.
(2) Plata ajutorului social se realizeazã de regulã prin stat de platã sau, dupã caz, pe bazã de mandat poºtal, în cont curent personal sau prin alte forme de platã stabilite de ordonatorul de credite, þinându-se cont de solicitarea beneficiarului.½
14. Articolul 14 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.14 - (1) Titularul ajutorului social are obligaþia sã comunice primarului, în scris, orice modificare cu privire la domiciliu, veniturile ºi la numãrul membrilor familiei, în termen de 15 zile de data la care a intervenit modificarea.
(2) În cazul în care modificãrile nu conduc la majorãri sau diminuãri ale ajutorului social mai mari de 5 lei (RON) pe familie, ajutorul social stabilit anterior nu se modificã.
(3) Modificarea cuantumului sau încetarea dreptului la ajutorul social se face prin dispoziþia scrisã a primarului, începând cu luna urmãtoare celei în care au intervenit modificãrile.
(4) Pentru situaþiile prevãzute la alin.(1) dispoziþiile art.11 ºi 12 se aplicã în mod corespunzãtor.½
15. Dupã articolul 14 se introduce un nou articol 141 cu urmãtorul cuprins
½ Art.14
1 - (1) În vederea urmãririi respectãrii condiþiilor de acordare a dreptului la ajutorul social, primarii dispun efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni, sau ori de câte ori este nevoie.
(2) În situaþia în care se constatã situaþii ce conduc la modificarea cuantumului sau încetarea dreptului la ajutor social, primarul emite dipoziþie scrisã.
(3) Modificarea cuantumului prevãzut sau încetarea dreptului se stabilesc începând cu luna urmãtoare celei în care s-a efectuat ancheta socialã.½
16. Articolul 15 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½ Art.15 - (1) Persoanele apte de muncã, pentru care se acordã ajutorul social, au obligaþia sã dovedeascã cu acte, din 3 în 3 luni, cã îndeplinesc condiþiile prevãzute la art. 7 alin. (1).
(2) La solicitarea primarului, agenþia teritorialã de ocupare a forþei de muncã ºi Oficiul pentru Migraþia Forþei de Muncã au obligaþia sã transmitã tabelul nominal cu persoanele din familiile beneficiare de ajutor social care s-au încadrat în muncã, au refuzat un loc de muncã oferit ºi respectiv care au plecat cu contract de muncã în strãinãtate.
(3) Neîndeplinirea obligaþiilor prevãzute la alin. (1) atrage suspendarea plãþii ajutorului social.½
17. Articolul 16 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.16 - Neîndeplinirea obligaþiilor prevãzute la art.6 alin.(2) atrage suspendarea plãþii ajutorului social.½
18. Articolul 18 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.18 - Prezentarea de cãtre titular a dovezilor prevãzute la art. 15 alin. (1), în termen de 3 luni de la data suspendãrii efective a plãþii ori a modificãrii cuantumului ajutorului social, are ca efect reluarea plãþii drepturilor începând cu luna urmãtoare.½
19. Articolul 20 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.20 - (1) Dreptul la ajutor social înceteazã în urmãtoarele situaþii:
a) în cazul în care beneficiarii nu mai îndeplinesc condiþiile prevãzute de prezenta lege;
b) în cazul în care plata ajutorului social a fost suspendatã ºi, în termen de 3 luni de la data suspendãrii plãþii, nu au fost îndeplinite obligaþiile prevãzute la art.6 alin.(2) ºi art.15.
(2) Încetarea plãþii ajutorului social se face prin dispoziþie scrisã a primarului.
(3) Dispoziþia primarului se comunicã titularului în termen de 5 zile de la data emiterii.
(4) Încetarea plãþii ajutorului social se face începând cu luna urmãtoare celei în care s-au constatat situaþiile prevãzute la alin.(1).½
20. Dupã art.20 se introduce un nou articol 201 cu urmãtorul cuprins
½Art.20
1 - (1) În cazul în care se constatã cã dreptul la ajutorul social a fost stabilit pe baza unor date eleiate privind componenþa familiei sau veniturile realizate sau pe parcursul acordãrii au intervenit modificãri ale acestora, primarul suspendã plata ajutorului social ºi solicitã verificarea cauzelor care au generat aceastã situaþie.
(2) Drepturile neridicate de cãtre titular în condiþiile prevãzute la alin.(1) se achitã acestuia pe bazã de cerere înregistratã la primar.½
#PAGEBREAK#
21. Articolul 21 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.21 - (1) Sumele încasate necuvenit, cu titlu de ajutor social, se recupereazã de la titularul dreptului ajutorului în termenul de prescripþie stabilit de lege pentru creanþele bugetare.
(2) Recuperarea sumelor plãtite necuvenit cu titlu de ajutor social se face de cãtre primar prin dispoziþie scrisã, care se comunicã debitorului în termen de 15 zile.
(3) Dispoziþia de recuperare constituie titlu executoriu de la data comunicãrii.
(4) Sumele încasate necuvenit ca urmare a sãvârºirii unei infracþiuni se recupereazã integral de la autorii acesteia, în condiþiile legii.½
22. Alineatul (3) al articolului 23 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½(3) Cuantumul ajutorului social lunar acordat în condiþiile alin. (1) este de 200 lei (RON).½
23. Articolul 24 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.24 - Fondurile necesare pentru plata ajutorului social pentru soþiile celor care satisfac serviciul militar obligatoriu se suportã de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Apãrãrii Naþionale.½
24. Articolul 25 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.25 - (1) Mamele au dreptul la o alocaþie pentru fiecare dintre primii 4 copii nãscuþi vii, în cuantum de 200 lei (RON).
(2) Acordarea dreptului ºi plata alocaþiei pentru copiii nou-nãscuþi se realizeazã pe bazã de cerere ºi acte doveditoare, prin dispoziþie a primarului localitãþii în a cãrei razã domiciliazã mama sau, dupã caz, unde a fost înregistratã naºterea copilului.
(3) Alocaþia prevãzutã la alin. (1) se acordã o singurã datã pentru fiecare copil nãscut viu în decurs de maxim 12 luni de la naºterea copilului.½
25. Articolul 26 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.26 - Fondurile necesare pentru plata alocaþiilor pentru copiii nou-nãscuþi se suportã din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei.½
26. Articolul 27 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.27 - (1) Fondurile necesare pentru plata ajutorului social ºi cheltuielile administrative pentru verificarea îndeplinirii condiþiilor ºi stabilirii dreptului la ajutorul social, precum ºi cheltuielile materiale necesare asigurãrii suportului pentru efectuarea acþiunilor ºi lucrãrilor prevãzute la art.6 alin.(2) se suportã din bugetele locale, inclusiv din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat.
(2) Fondurile prevãzute la alin. (1) se evidenþiazã distinct în bugetele locale ºi nu pot fi utilizate pentru alte destinaþii.½
27. Articolul 28 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.28 - (1) Guvernul, la propunerea Ministerului Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei, poate acorda ajutoare de urgenþã familiilor ºi persoanelor care se aflã în situaþii de necesitate datorate de calamitãþi naturale, incendii, accidente, precum ºi altor situaþii deosebite stabilite prin lege.
(2) Primarii pot acorda ajutoare de urgenþã familiilor ºi persoanelor care se aflã în situaþii de necesitate cauzate de calamitãþi naturale, incendii, accidente, precum ºi pentru alte situaþii deosebite stabilite prin hotãrâre a consiliului local.
(3) Primarii pot organiza acordarea ajutorului social în bani ºi în naturã prin plata unor cheltuieli de întreþinere ºi încãlzire a locuinþei, precum ºi obligaþii faþã de bugetele locale, la preþurile ºi tarifele stabilite potrivit legii.
(4) Primarii pot dispune ca o parte din cheltuielile cu înmormântarea persoanelor din familiile beneficiare de ajutor social sã fie asigurate din fondurile alocate pentru plata ajutorului social.
(5) Fondurile necesare pentru plata ajutorului de urgenþã acordat de primari prevãzut la alin.(2), precum ºi a ajutoarelor prevãzute la alin.(4) se suportã din bugetul local.
(6) Fondurile necesare pentru plata ajutorului de urgenþã acordat de Guvern prevãzut la alin.(1) se asigurã din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei.½
28. Dupã articolul 28 se introduce un nou articol 281 cu urmãtorul cuprins
½Art.28
1- (1) Constituie contravenþii ºi se sancþioneazã cu amendã de la 500 lei(RON) la 1000 lei (RON) urmãtoarele fapte:
a) neîntocmirea de cãtre personalul serviciului public de asistenþã socialã din subordinea consiliului local sau, dupã caz, de persoanele cu atribuþii în domeniul asistenþei sociale din aparatul propriu de specialitate al autoritãþilor administraþiei publice locale a documentaþiilor specifice, inclusiv a proiectelor de dispoziþie, precum ºi nedepunerea acestora spre a fi semnate de primar înainte de împlinirea termenelor prevãzute la art.11 alin.(1) ºi (2), art.12 alin.(2), art.14
1 alin.(1) ºi art.31 alin.(3);
b) nesesizarea primarului de cãtre secretarul comunei, al oraºului, al municipiului sau al sectorului municipiului Bucureºti, dupã caz, a situaþiilor în care nu se respectã termenele prevãzute la art.11 alin.(1) ºi (2), art.12 alin.(2), art.14
1 alin.(1) ºi art.31 alin.(3);
c) neîndeplinirea de cãtre titularul ajutorului social a obligaþiei prevãzute la art.14 alin.(1)
(2) Constatarea contravenþiilor ºi aplicarea sancþiunilor se fac dupã cum urmeazã:
a) de cãtre organele cu atribuþii de control ale Ministerului Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei în cazul contravenþiilor prevãzute la alin.(1) lit.a) ºi b);
b) de cãtre primari sau persoanele împuternicite în acest scop de aceºtia în cazul contravenþiei prevãzute la alin.(1) lit.c).
(3) Cuantumul amenzilor contravenþionale prevãzute la alin.(1) se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Contravenþiilor prevãzute la alin (1) le sunt aplicabile dispoziþiile Ordonanþei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr.180/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare. Contravenientul poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal jumãtate din minimul amenzii.
(5) Procesele-verbale întocmite de cãtre organele cu atribuþii de control ale Ministerului Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei vor fi depuse, în fotocopie, la primarul comunei, al oraºului, al municipiului sau al sectorului municipiului Bucureºti, dupã caz.½
29. Articolul 30 se modificã ºi are urmãtorul cuprins
½Art.30 - (1) Dispoziþia privind acordarea, neacordarea, modificarea, suspendarea, încetarea plãþii drepturilor prevãzute de prezenta lege, schimbarea titularului acestora, precum ºi cea de recuperare a sumelor încasate necuvenit se poate ataca potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(2) Cererile, acþiunile ºi cãile de atac privind drepturile prevãzute în prezenta lege sunt scutite de taxa de timbru.½
ART.II - Prezenta lege intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2006.
ART.III În termen de 90 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei împreunã cu Ministerul Administraþiei ºi Internelor, Ministerul Finanþelor Publice Ministerul Agriculturii, Pãdurilor ºi Dezvoltãrii Rurale, Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor ºi Locuinþei ºi Ministerul Apãrãrii Naþionale vor elabora Normele metodologice de aplicare a Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART.IV - Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, precum ºi cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicatã, dându-se articolelor o nouã numerotare.
Comentarii articol (0)