Concret, odată cu apariția Codului amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor, vor fi reunite prevederile mai multor acte normative, printre cele mai importante fiind:
- Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul;
- Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții;
- Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții;
- Ordinul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administrației Publice nr. 233/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul și de elaborare și actualizare a documentațiilor de urbanism;
- Ordinul Ministerului Dezvoltării Regionale și Locuinței nr. 839/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții.
De asemenea, apariția codului va aduce debirocratizarea, reducerea numărului de avize și acorduri și a termenelor de emitere a actelor administrative, precum și introducerea unor noi mecanisme care să asigure procese administrative mai eficiente, digitalizate și calitate în construcții.
În plus, codul va permite o identificare corectă a actorilor implicați în procese, a rolului și a responsabilităților acestora, dar și o organizare modernă și eficientă a structurilor de specialiate de la nivel județean și local, cu resurse umane competente, după cum apare în nota de fundamentare a proiectului.
E necesară apariția unui Cod al amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor deoarece, în urma analizelor şi studiilor făcute de autorități în ultima vreme, au fost identificate mai multe probleme având ca principală cauză numărul mare și ritmul accelerat al modificărilor cadrului normativ din cele trei domenii sau din domenii conexe. Mai exact, au fost constatate:
- insuficienta corelare a actelor normative (contradicţii şi inadvertenţe în conţinutul actelor normative sau între actele normative);
- un vid legislativ, absenţa unor texte legale care să răspundă unor probleme concrete apărute în practica administrativă;
- insuficienta claritate a unor prevederi și caracterul interpretabil al acestora;
- ineficiența mecanismelor de control, proceduri inadecvate si ineficace în domeniul disciplinei și controlului în construcții.
- aplicarea neunitară a legislaţiei la nivelul teritoriului naţional;
- dificultăți în implementarea progamelor naționale de investiții;
- dificultăți în realizarea controlului statului în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor în mod eficient;
- vulnerabilizarea autorităţilor administraţiei publice locale responsabile cu aplicarea prevederilor legale;
- creșterea numărului situaţiilor litigioase sau acţiunilor în justiţie, demonstrabile atât prin numărul din ce în ce mai mare de petiţii înregistrate la nivel central, cât, mai ales, prin jurisprudenţa extrem de bogată din ultimii ani, care a dus inclusiv la anularea unor planuri de urbanism şi a unor autorizaţii de construire.
Apoi, pentru descurajarea lucrărilor fără autorizație de construire, se va introduce o autorizație de regularizare, care impune conformarea construcției la toate normele aplicabile și avizarea corespunzătoare a documentației.
Primii pași în direcția reunirii prevederilor din cele trei domenii sub aceeași “umbrelă” au fost făcuți acum doi ani, când, prin HG nr. 298/2021, au fost aprobate tezele prealabile ale Codului amenajării teritoriului, urbanismului şi construcţiilor.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat de Parlament, trebuie promulgat de președintele țării și, în fine, publicat în Monitorul oficial.
Comentarii articol (15)