Propunerea legislativă care ar urma să dea acces, teoretic, și angajaților sau foștilor angajați la conținutul Revisal (datele care îi privesc strict pe aceștia) a fost respinsă inițial de Senat, dar adoptată de deputați săptămâna trecută.
„Registrul general de evidență a salariaților este accesibil online pentru salariați/foști salariați, în privința datelor care îi privesc. Dreptul de acces se limitează la vizualizarea, descărcarea și tipărirea acestor date, precum și la generarea online și descărcarea unui extras din registru”, prevede propunerea care ar urma să modifice Codul muncii. Cu acest extras s-ar putea dovedi vechimea în muncă ori în specialiatate, de asemenea.
Ce spunea însă Guvernul (Ministerul Muncii), în punctul de vedere trimis pe marginea acestei propuneri? Că, tehnic, chestiunea nu este posibilă momentan și, mai spuneau cei de la Guvern, care nu au susținut adoptarea acestei inițiative, „neavând documentele întocmite de angajatori, Inspecția Muncii/inspectoratele teritoriale de muncă nu pot elibera extrase din registrul general de evidență a salariaților care să ateste vechimea în muncă doar pe baza transmiterii unor registre completate de angajatori care, de multe ori, s-au dovedit a fi eronate sau incomplete, răspunderea pentru corectitudinea datelor fiind exclusiv în sarcina angajatorilor, conform prevederilor art. 2 alin. (2) teza a II-a din HG nr. 905/2017”.
Ca să fie pusă în aplicare și să nu rămână la stadiul de text legislativ care nu servește la nimic în practică, viitoarea lege ar trebui să fie însoțită, la 60 de zile de la intrarea în vigoare, de o hotărâre de Guvern prin care să se stabilească procedura de acces online a salariaţilor sau foştilor salariaţi la datele din Revisal, modalitatea de generare şi descărcare a extrasului, precum şi condiţiile în care prin extras se poate dovedi vechimea în muncă și/sau în specialitate.
„În momentul acesta, soluția tehnică existentă nu suportă dezvoltări”, spunea recent despre Revisal președintele Uniunii Naționale a Experților în Legislația Muncii din România (UNELM), Corneliu Bențe. La art. 34 din Codul muncii ar trebui să se modifice chiar primele două alineate, întâi de toate, spune expertul. „În acest moment, Registrul general de evidență a salariaților înseamnă o soluție tehnică, un soft - fie cel pus la dispoziție, fie unul integrat în softurile de salarizare - care există, funcționează, pe laptopul tău, la locul tău de muncă; nu e pe un server național - al Inspecției Muncii. Prin urmare, după ce îl completezi generezi celebrul document cu terminația «.rvs» și pe acela îl transmiți către inspectoratul teritorial cu niște date pe care noi suntem obligați să le completăm (...) Unde va avea acces salariatul? La mine pe laptop sau online, undeva? «Undeva» acesta trebuie să fie pe serverul Inspecției Muncii (...) Eu ca angajator, după ce transmit, am acces la toate datele? Nu, pentru că aia e interfața (...) Nu ai cum să dai acces la ceva ce nu este consolidat”.
Prin urmare, dezideratul exprimat în lege - cele 60 de zile pentru aplicarea măsurii - este nerealizabil. În Planul Național de Redresare și Reziliență al României există însă un proiect de digitalizare pentru Inspecția Muncii ce vizează strict Registrul general de evidență a salariaților, dar cu un termen de implementare ceva mai îndepărtat: „Implementarea sistemului informatic REGES-ONLINE poate fi realizată etapizat pe durata a doi ani, 2023-2024”.