ACCES PREMIUM
De ce premium?
Deși ar trebui ca obținerea adeverinței de vechime să fie mai facilă, salariații care o vor descărca singuri din Revisal vor depinde în continuare de angajatori
În luna mai a acestui an a fost oficializată o lege prin care s-a introdus posibilitatea ca salariații și foștii salariați să aibă acces la Revisal, astfel încât să poată obține singuri o adeverință de vechime și specialitate. Totuși, din hotărârea de guvern, încă neoficializată, care conține procedura pe care vor trebui să o urmeze salariații pentru a primi acces registrul de evidență a salariaților reiese că angajatorii vor trebui să își asume prin semnătura toate documentele care vor fi descărcate, chestiune care se poate dovedi problematică pentru angajați, din moment ce noua reglementare nu prevede și un termen în care angajatorii trebuie să bifeze această obligație.
Articolul continuă mai jos
Legea 144/2022 a stabilit că salariații și foștii salariați ai unei firme vor putea accesa online datele din Revisal care îi vizează. Deși
modificarea ar fi trebuit să intre în vigoare până acum, soluția informatică care să permită acest acces persoanelor fizice nu există și nici nu va exista prea curând. Printr-un
HG adoptat recent de Guvern este prevăzut un termen de intrare în vigoare a procedurii de acces online a salariaților pentru 31 decembrie 2024. Întârzierea de doi ani și jumătate în aplicarea Legii 144 este motivată de Ministerul Muncii prin faptul că Revisalul trebuie actualizat, iar singurele fonduri disponibile sunt cele prevăzute în Programul național de redresare și reziliență (PNRR). Termenul de dare în folosință a proiectului de digitalizare privind registrul general de evidență a salariaților, înscris în PNRR, este 31 decembrie 2024.
Trecând peste orizontul de timp destul de îndelungat, prevederile din actul normativ adoptat de Guvern indică faptul că procedura de obținere a unei adeverințe de vechime va fi mai greoaie, și nu mai simplă, decât ne-am fi așteptat.
Una dintre prevederile actului normativ recent adoptat, art. 5, mai exact, sună în felul următor:
"Vechimea în muncă sau în specialitate poate fi dovedită cu extrasul generat online din registru asumat de angajator prin semnătură olografă sau, după caz, semnătură electronică calificată, care atestă activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, conform documentelor deținute de angajator".
Din acest paragraf înțelegem că, după ce își da descărca extrasul generat online din registru, salariatul tot va trebui să meargă la fostul angajator pentru ca acesta să semneze documentul.
"Potrivit HG 905/2017, salariatul sau fostul salariat se putea adresa angajatorului sau fostului angajator pentru a-i elibera o adeverință și sau un extras din registru, fiind prevăzut și un termen maxim de 15 zile pentru executarea acestei obligații de către angajator. Modificarea [introdusă de Legea 144] viza, în primul rând, eliminarea angajatorului din această procedură și a termenului de 15 zile. Așa cum este formulat textul art. 5 din Hotărârea prin care se stabilește „accesul online a salariaților sau foștilor salariați la datele din registrul general de evidență a salariaților, modalitatea de generare și descărcare a extrasului, precum și condițiile în care prin extras se poate dovedi vechimea în muncă și/sau specialitate” nu numai că nu simplifică procedura, ci chiar o poate îngreuna, ținând cont că nu este prevăzut un termen maxim în interiorul căruia angajatorul să fie obligat să certifice (să-și asume), prin semnătură electronică sau olografă, extrasul generat online de către salariat", a explicat
Dan Năstase, consilier juridic specializat pe relații de muncă.
Astfel, dacă prevederile nu vor suferi modificări până la 31 decembrie 2024, cele mai simple soluții pentru obținerea adeverinței de vechime vor rămâne cele pe care le au și în prezent salariații - fie o cer angajatorului, fost sau actual, fie o cer Inspecției Muncii, - și o vor primi în termen de 15 zile de la data solicitării.
Reamintim că angajatorul este obligat, conform HG 905/2007, să ofere salariatului sau unui fost salariat, un extras din registru, datat și certificat pentru conformitate, sau o adeverință privind activitatea prestată, durata, salariul, vechimea în muncă și în specialitate. În caz contrar, salariații pot sesiza Inspecția Muncii care poate aplica o amendă cuprinsă între 300 și 1.000 lei pentru această abatere.
Citește mai mult despre
eliberare extras revisal,
acces revisal salariati,
aplicatia revisal,
revisal,
salariati,
angajatori,
registrul de evidenta a salariatilor,
vechime in munca,
adeverinta de vechime in munca
Specialiști citați în acest articol
Dan Năstase
Consilier juridic specializat în relații de muncă
Consilier juridic inca din 2003, specializat in relatii de munca, drept comercial, infiintarea, autorizarea si fuctionarea personelor juridice, securitate si sanatate in munca, contabilitate financiar-fiscala, drept administrativ, migratia fortei de munca.
Principalele surse de informare folosite
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (2)