Vorbim, mai exact, de Legea nr. 220/2022, ce va reintroduse măsurile privind organizarea și desfășurarea proceselor care s-au aplicat pe perioada stării de alertă (prin OUG nr. 70/2020, Legea nr. 55/2020, Legea nr. 114/2021).
„Prezenta lege reglementează posibilitatea aplicării, cu caracter temporar, sau, după caz, adaptarea unor măsuri instituite pe durata stării de alertă declarate în vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, necesare funcționării justiției ca serviciu public, în domeniul activității de judecată a instanțelor civile, în domeniul insolvenței, precum și în domeniul executării pedepselor, al măsurilor educative, al altor măsuri dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal”, se menționează în noua lege.
Cât privește aplicarea viitoarelor reguli, în cazul proceselor civile, acestea se vor aplica timp de un an de la intrarea în vigoare a legii - adică din 22 iulie 2022 până pe 22 iulie 2023. Prevederile ce țin de zona penală, de asemenea. O parte dintre prevederile cuprinse în viitoarea lege se vor aplica însă și proceselor și executărilor silite începute anterior intrării în vigoare sale în vigoare.
Concret, iată câteva dintre măsurile listate pentru procesele civile:
- cu acordul părților, instanțele judecătorești pot hotărî ca ședințele de judecată să se desfășoare prin mijloace de comunicare la distanță. În acest caz, citația cuprinde mențiunea că ședința de judecată se va desfășura online, precum și modalitatea tehnică de acces și de autentificare;
- posibilitatea de a fixa termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeași zi;
- comunicarea actelor de procedură prin telefax, poștă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului și confirmarea primirii acestuia;
- când este posibil, cererile de chemare în judecată, căile de atac, precum și orice alte acte de procedură adresate instanței, pentru care legea prevede condiția formei scrise și care nu se depun direct în ședință, se transmit prin mijloace electronice;
- amânarea judecării cauzelor poate fi dispusă la cerere, în situația în care partea interesată se află în izolare, în carantină sau este spitalizată (în prezent nu mai există carantină pentru COVID-19);
- atunci când este posibil, dosarul cauzei se trimite instanței delegate în format electronic;
- la executarea silită, când este posibil, executorii judecătorești procedează la comunicarea actelor de procedură în format electronic.
Același act normativ publicat azi mai conține și o serie de măsuri pentru procedurile de insolvență, prezentate aici, precum și o serie de măsuri aplicabile în domeniul executării pedepselor, al măsurilor educative și al altor măsuri dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.
„Această perioadă (a stării de alertă - n.red.) a reprezentat, totodată, și o ocazie de a aprecia asupra modului de aplicare a unor măsuri care, fie erau avute în vedere pentru introducerea lor în dreptul comun, fie instituite din necesitățile specifice ale perioadei stării de alertă impuse de pandemia de COVID-19, s-au dovedit a fi instrumente utile cel puțin pentru perioada următoare ridicării stării de alertă sau chiar pentru o reglementare de drept comun, aplicabilă și în situații de normalitate.
Astfel, reluarea aplicabilității unora dintre măsurile aplicabile pe durata stării de alertă permite și asigurarea unui interval temporal suficient de reflecție activă care să asigure, spre exemplu, premisele unei revizuiri mai extinse a cadrului normativ în domeniul justiției civile, în vederea realizării extinderii procesului de digitalizare la nivelul instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea, precum și a adoptării și a altor măsuri de modernizare a cadrului normativ în materie, inclusiv prin valorificarea experienței legislative și practice dobândite în perioada stării de alertă”, își motiva Guvernul proiectul de lege, conform expunerii de motive.
Comentarii articol (2)