Același ordin comun al ANAF și al AVR prevede una dintre excepțiile de la raportare. Este vorba de transporturile de produse agricole (care intră la categoria celor cu risc ridicat) făcute de producătorii agricoli persoane fizice de la locul de deținere la locul de comercializare. Acestea nu trebuie raportate în sistem.
Totodată, OUG 41/2022 vine cu o altă excepție stabilită în mod expres. Este vorba de transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, precum și organizațiilor internaționale, forțelor armate ale statelor membre ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care România a încheiat acorduri în domeniu sau ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau a executării contractelor de achiziție publică care necesită impunerea unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esențiale de securitate ale statului.
Așadar, dacă vizate sunt vehiculele rutiere care au o masă maximă autorizată de minimum 3,5 tone, în condițiile precizate mai sus, și luând în calcul excepțiile, rezultă că mai scapă de raportare cel puțin transporturile de bunuri riscante cu vehicule de marfă care au mai puțin de 3,5 tone, dacă nu și altele.
Responsabilitatea declarării este alocată în funcție de traseul bunurilor riscante transportate pe căile rutiere de la noi, după cum urmează:
- destinatarul înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorul înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export;
- beneficiarul din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- furnizorul din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- depozitarul, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Cei care nu declară bunurile riscante în noul sistem și cei care declară cantități diferite de ce se transportă de fapt riscă, începând cu 1 octombrie 2022, o amendă între 10.000 și 50.000 lei, în cazul persoanelor fizice, sau între 20.000 și 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice (plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate).
e-Transport a fost opțional până la 30 iunie 2022, iar de la 1 iulie 2022 a devenit obligatoriu.
Lista produselor riscante, ce a fost stabilită recent, cuprinde, printre altele, legumele, plantele, fructele, băuturile alcoolice, cimentul, îmbrăcămintea și încălțămintea.
Citește și: Relația cu Fiscul: De la 1 iulie, e-Factura și e-Transport sunt obligatorii, iar ultimele firme mari încep raportările SAF-T.
Comentarii articol (2)