De la finalul anului trecut, autoritățile au stabilit că toate transporturile internaționale trebuie raportate în e-Transport, nu doar cele cu bunuri riscante. Totuși, era neclar dacă vorbim sau nu de absolut toate transporturile, fără să conteze greutatea vehiculelor și greutatea sau valoarea bunurilor. În acest context, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au confirmat că sunt vizate numai vehiculele de cel puțin 2,5 tone, dacă sunt încărcate cu bunuri care cântăresc peste 500 kg sau care au o valoare de peste 10.000 lei.
__________
ACTUALIZARE (01.07.2024): Informația a fost confirmată oficial prin publicarea noii proceduri a sistemului e-Transport. Detalii, în articolul de aici.__________
Extinderea transporturilor rutiere vizate de obligația de raportare în sistemul e-Transport este o măsură prinsă în OUG 115/2023 și se aplică din 15 decembrie 2023, iar amenzile aferente urmează să se aplice abia de la
1 iulie 2024. Însă exista o problemă cu această extindere, deoarece autoritățile n-au clarificat anterior dacă sunt vizate toate vehiculele care transportă asemenea bunuri
sau doar o parte dintre ele.
Conform unui răspuns obținut de avocatnet.ro, ANAF a precizat că, pentru transporturile internaționale de bunuri (indiferent că sunt riscante sau nu),
se aplică în continuare actualele condiții legate de greutate și valoare. Chestiunea probabil că va fi clarificată oficial, de ANAF și Autoritatea Vamală Română (AVR), prin procedura sistemului e-Transport.
„Vă aducem la cunoștință faptul că există obligația de declarare în modulul informatic al sistemului e-Transport pentru toate transporturile rutiere internaționale de bunuri numai situațiile în care acestea îndeplinesc condițiile de greutate sau valoare prevăzute de Ordinul comun ANAF/AVR nr. 2.545/6.316/2022 (vehiculele rutiere care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri care face obiectul transportului), în conformitate cu prevederile OUG 41/2022.Totodată, vă comunicăm că proiectul de ordin comun ANAF/AVR pentru aprobarea procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri e-Transport a fost înaintat în vederea obținerii avizelor necesare, urmând a fi afișat pe site-ul propriu al Autorității și supus dezbaterii publice, în conformitate cu prevederile Legii 52/2003”,
a precizat, la solicitarea avocatnet.ro,
Sabina Zereș, Șeful Serviciului Comunicare, Relații publice și Mass Media din cadrul ANAF.
Clarificarea vine în contextul în care în spațiul public exista nelămurirea dacă acele condiții de greutate și valoare se aplică sau nu, în continuare, pentru raportarea transporturilor rutiere internaționale. În lipsa aplicării acestor condiții, ar fi însemnat că absolut toate transporturile trebuiau raportate în e-Transport, indiferent de greutatea vehiculelor și indiferent de greutatea sau valoarea bunurilor.
„Și sistemul e-Transport a fost modificat la finalul anului trecut. Începând din 15 decembrie 2023, a fost extinsă obligația de raportare în acest sistem pentru transportul rutier internațional de bunuri. Sunt vizate operațiunile de import, export, precum și livrările și achizițiile intracomunitare pentru toate tipurile de bunuri, indiferent dacă acestea se încadrează sau nu în categoria celor cu risc fiscal ridicat. Pentru nerespectarea acestor obligații, contribuabilii riscă amenzi cuprinse între 20.000 și 100.000 lei, dar și confiscarea contravalorii mărfurilor nedeclarate, în cazul persoanelor juridice, începând cu 1 iulie 2024.Însă extinderea obligației de raportare pentru transporturile internaționale prezintă dificultăți semnificative de interpretare. Spre exemplu, dispozițiile referitoare la categoriile de vehicule ce fac obiectul monitorizării (cu o masă de minimum 2,5 tone), dar și cele referitoare la masa totală (peste 500 de kg) sau valoarea bunurilor (mai mare de 10.000 de lei) sunt aplicabile pentru bunurile cu risc fiscal ridicat și nu există încă o prevedere care să confirme că aceleași criterii sunt valabile și pentru transportul internațional de bunuri ce nu se încadrează la risc fiscal ridicat”, au punctat, într-un articol remis remis recent redacției noastre,
Victoria Dobre, Senior Manager, și
Ștefan Machidon, Senior Consultant, ambii de la Deloitte România. Practic, redacția noastră a trimis o solicitare la ANAF în urma primirii acestor observații de la specialiști.
În cazul transporturilor naționale de bunuri riscante, legislația stabilește unele limitări, astfel că nu absolut toate transporturile de bunuri riscante trebuie raportate în e-Transport. Doar că aceste lămuriri sunt prinse în procedura de aplicare dată (prin ordin comun) de ANAF și AVR - sunt vizate
vehiculele rutiere care au o masă maximă tehnic admisibilă de cel puțin 2,5 tone, dacă sunt încărcate cu bunuri riscante cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau de o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri.
Așadar, probabil că actualizarea procedurii pe care o are ANAF în plan va clarifica oficial chestiunea, astfel încât să existe o certitudine privind transporturile vizate înainte de momentul 1 iulie 2024, de la care se vor aplica amenzi.
„De asemenea, remarcăm lipsa unei proceduri pentru raportarea acestor tranzacții (similară cu cea pentru tranzacțiile privind bunurile cu risc fiscal ridicat). Reprezentanții autorităților au declarat, însă, că se lucrează și urmează să fie publicată procedura aferentă acestor noi obligații. Momentan, nu este clar cât de curând va fi aceasta publicată”, mai precizau specialiștii Deloitte.
Comentarii articol (2)