„Se instituie Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri, denumit în continuare Sistemul RO e-Transport. Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri”, prevede noul act normativ.
Informația a fost confirmată recent de specialiștii EY România: „Se instituie, începând cu data de 15 decembrie 2023, obligația raportării prin e-Transport a transporturilor rutiere internaționale de bunuri (aferente operațiunilor de import/ export/ achiziții intracomunitare/ livrări intracomunitare), indiferent de categoria de bunuri transportate (adică nu doar pentru bunuri cu risc fiscal ridicat).”
Atenție! Pentru neraportarea transporturilor internaționale de bunuri neriscante, amenzile se pot aplica abia din 1 iulie 2024. În prezent, numai neraportarea transporturilor internaționale de bunuri riscante poate fi amendată.
În cazul transporturilor internaționale, obligația de raportare în e-Transport revine:
- destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export;
- beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;
- furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
- depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Este precizat că dispozitivele trebuie puse de transportatori - conform inițiatorilor, se folosesc fie tahografe inteligente, fie, în lipsa acestora, terminale de telecomunicații. În plus, operatorii economici pot vedea și ei, în timp real, deplasarea bunurilor prin aplicația e-Transport.
„Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport”, dispune ordonanța.
În acest sens, șoferii sunt cei care trebuie să pornească dispozitivele de poziționare la începerea transporturilor și apoi să le oprească la livrare (dacă destinația e în țară) sau la părăsirea țării (dacă vorbim doar de tranzit).
Atenție! Amenzile pentru neconformarea la obligația de monitorizare prin GPS pot fi aplicate tot din 1 iulie 2024.