Mai precis, sunt vizate vehiculele rutiere care au o masă maximă tehnic admisibilă de cel puțin 2,5 tone, dacă sunt încărcate cu bunuri riscante cu o masă brută totală mai mare de 500 kg sau de o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, aferente cel puțin unei partide de bunuri. Anterior, vizate erau vehiculele rutiere cu o masă maximă autorizată de cel puțin 3,5 tone.
Totodată, avem clarificări legate masa brută și valoarea bunurilor riscante, care până acum nu existau. Referitor la stabilirea masei brute totale a bunurilor, scrie că se iau în considerare și ambalajele necesare comercializării și transportului bunurilor. Iar referitor la valoarea totală a bunurilor, scrie că se au în vedere următoarele:
- valoarea bunurilor transportate nu include TVA;
- în cazul tranzacțiilor comerciale decontate în valută, conversia în lei se face la cursul de schimb al Băncii Naționale a României valabil la data declarării transportului în e-Transport;
- în funcție de tipul tranzacției declarate în e-Transport, valoarea bunurilor transportate face referire la valoarea cunoscută, potrivit documentelor comerciale, financiare sau contabile, la momentul declarării.
- dacă bunurile n-au fost recepționate sau au fost recepționate parțial de către beneficiar/destinatar, cele nerecepționate revin la expeditor în baza codului UIT inițial (e vorba de codul special pentru fiecare transport raportat); returul ulterior al bunurilor care au fost recepționate formează o nouă partidă de bunuri pentru care trebuie obținut un cod UIT nou;
- dacă bunurile sunt transportate atât cu vehicule rutiere, cât și altfel (adică pe căi navale, feroviare, aeriene), în e-Transport se declară numai componenta de transport rutier (locul de încărcare/descărcare este considerat locul în care mijlocul de transport rutier preia/predă bunurile);
- atunci când transportul nu se termină în perioada de valabilitate a codului UIT (cinci sau 15 zile calendaristice), trebuie obținut un nou cod;
- sunt scutite de raportarea în e-Transport atât transporturile de bunuri riscante ce reprezintă produse agricole cumpărate de la producătorii agricoli pe baza carnetului de comercializare, cât și, în anumite condiții, transporturile de bunuri riscante ce reprezintă produse agricole vegetale obținute după recoltare;
- sunt detaliate regulile pentru stabilirea contravalorii bunurilor nedeclarate ce urmează a fi confiscate de autorități.
Comentarii articol (0)