1. e-Transport vizează și bunurile riscante transportate de firmele de curierat?
„Ce e important de menționat e că obligația de raportare se referă doar la transportul rutier de mărfuri. Partea de curierat e acoperită de altă legislație, pentru că, în principiu, curierul nu știe ce cară - asta este regula generală. Și din perspectiva Legiuitorului și a modului de verificare, ar fi fost foarte dificil să oprească un camion de la o firmă de curierat care are 500 de colete și fiecare să aibă un cod de transport. De aceea, curieratul, așa cum e legislația acum, nu intră în această obligație de raportare”, a precizat Alexandru Comănescu, Director în cadrul KPMG România.
Mai precis, raportarea transporturilor de bunuri riscante va viza vehiculele rutiere de marfă care au o masă maximă autorizată de minimum 3,5 tone. Însă nu toate, ci doar dacă acestea sunt încărcate cu bunuri riscante care au o masă brută totală mai mare de 500 kg sau dacă au o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, în ambele cazuri fiind vorba de un transport aferent cel puțin unei relații comerciale.
Deci, firmele de curierat NU sunt vizate de e-Transport.
2. Transportatorii rutieri vor trebui să raporteze bunurile riscante în e-Transport?
„Din perspectiva e-Transport, ce e clar de menționat de la început e că obligația de raportare în acest sistem revine furnizorului sau beneficiarului unui transport de bunuri. Transportul poate fi externalizat către transportator, dar va trebui să i se dea acces în Spațiul Privat Virtual al furnizorului/beneficiarului, că altfel el nu poate să raporteze transportul”, a lămurit specialistul.
Responsabilitatea declarării este alocată în funcție de traseul bunurilor riscante transportate pe căile rutiere de la noi, după cum urmează:
- destinatarul înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorul înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export;
- beneficiarul din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- furnizorul din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- depozitarul, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Așadar, obligația de raportare este, de principiu, la furnizor sau la beneficiar, nu la transportatorul rutier.
Context: e-Transport, ce e reglementat prin OUG 41/2022, va fi opțional până la 30 iunie 2022, urmând ca de la 1 iulie 2022 să devină obligatoriu. Lista produselor riscante, ce a fost stabilită recent, cuprinde, printre altele, legumele, plantele, fructele, băuturile alcoolice, cimentul, îmbrăcămintea și încălțămintea.
Comentarii articol (0)