Legat de aplicarea facilităților fiscale în domeniul construcțiilor acolo unde fie angajații sunt detașați transfrontalier, fie compania realizează venituri și în străinătate, nu doar în România, apar cel mai frecvent întrebări, de când se aplică aceste facilități în România.
Notă: Procedura de aplicare a facilităților și-a schimbat recent cadrul legislativ - e conținută acum de un singur act, respectiv Ordinul MF nr. 1.528/2022. Până acum, pentru facilitățile fiscale din domeniul construcțiilor erau în vigoare două proceduri de aplicare stabilite prin două ordine diferite. Primul ordin este cel emis, la comun, de ministerele Finanțelor, Muncii și Sănătății pentru declarația 112, iar al doilea ordin este unul dat de Comisia Națională de Strategie și Prognoză.
„În cazul societăţilor care au sucursale, filiale sau puncte de lucru, calculul cifrei de afaceri se realizează pentru activitatea desfașurată pe teritoriul României la nivelul societății”, scria în vechiul ordin cu procedura de aplicare. Noul ordin, publicat de Ministerul Finanțelor, stabilește, la art. 6:
„(1) Calculul indicatorului „Cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcții“ se efectuează pentru întreaga activitate desfășurată de angajator pe teritoriul României din activitățile prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, inclusiv de la nivelul sucursalelor, filialelor sau punctelor de lucru din România ale acestuia.
(2) Pentru determinarea procentului de 80% din cifra de afaceri totală, la calculul cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de construcții, angajatorii au în vedere numai veniturile din activitatea desfășurată pe teritoriul României. Veniturile realizate din activitatea de construcții în afara teritoriului României se vor avea în vedere numai pentru calculul cifrei de afaceri totale realizate din întreaga activitate.
(3) Prin activitatea desfășurată pe teritoriul României, în înțelesul prezentei proceduri, se înțelege activitatea desfășurată efectiv în România în domeniul construcțiilor, în scopul realizării de produse și prestării de servicii, indiferent de statutul de rezidență al beneficiarilor”.
Cât despre angajații detașați pe teritoriul altui stat, procedura prevede destul de clar că „Facilitățile fiscale nu se acordă persoanelor fizice care sunt detașate în afara României”.
Cu toate acestea, au fost firme care în acești ultimi ani de când se aplică facilitățile fiscale au luat în considerare, în mod eronat, veniturile obținute în străinătate de compania respectivă pe aceleași coduri CAEN. Un exemplu este oferit de ANAF în recenta informare cu privire la cazurile semnificative găsite de inspectorii fiscali în luna mai a acestui an.
Firma verificată de Fisc înregistrase venituri din prestări servicii în construcții pe teritoriul României în proporție de circa 5% și pe teritoriul Germaniei, de 95%. Cu toate că veniturile din România erau mult inferioare procentului cerut de lege de 80% din cifra de afaceri, compania a aplicat facilitățile fiscale în 2019-2021.
Ca atare, firma trebuie să plătească acum din urmă impozitul și taxele salariale aferente în cei trei ani de aplicare eronată a legii.