ACCES GRATUIT
Dacă firma mi-a aplicat, în mod eronat, anumite facilități fiscale la salariu, pot fi tras cumva la răspundere?
Angajatorul este cel responsabil cu reținerea și plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale pentru salariul care este plătit angajatului, iar, în situația în care nu aplică corect reținerile, cel care va răspunde, în fața autorităților, este doar angajatorul, și nu salariatul.
Articolul continuă mai jos
Deși salariatul este cel "în contul" căruia se plătește impozitul pe venit (10%), contribuția la pensie (25%) și sănătate (10%), reponsabilitatea de a reține din salariul brut și de a vira banii rezultați către stat este exclusiv a angajatorului, așa cum este prevăzut în Codul fiscal. Mai mult, în fiecare lună, firma trebuie să depună la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) declarația privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate (cunoscută și sub numele de D112).
În cazul în care angajatorul aplică, în mod eronat, o scutire de impozit sau o reducere legată de contribuțiile obligatorii, atunci cel care va răspunde în fața ANAF va fi chiar angajatorul, și nu salariatul căruia nu i s-au virat sumele.
În prezent, de scutiri de la impozitul pe venit beneficiază următoarele categorii de salariați: persoanele cu handicap grav sau accentuat, cei care lucrează la firme cărora li se aplică impozitul specific, cei care lucrează în domeniul IT (creare de programe pentru calculator, cercetare - dezvoltare și inovare), al construcțiilor și cei din domeniul agricol-alimentar, dacă angajatorii lor îndeplinesc condițiile prevăzute pentru accesarea
facilităților fiscale introduse prin Legea 135/2022.
Scutiți de plata contribuției la sănătate sunt salariații din construcții și cei din agroalimentar, dacă firmele se încadrează pentru aceste facilități fiscale, iar acești angajați plătesc și o contribuție redusă la pensie (21,25% în loc de 25%).
Recent, ANAF a prezentat un raport, în urma controalelor făcute în martie 2022, în care era prezentat și cazul unei societăți care, deși din actul constitutiv reieșea că activitatea sa principală se încadra pentru facilitățile acordate domeniului de construcții din Codul fiscal, în fapt, activitatea acesteia nu se încadra pe un CAEN de construcții și, implicit,
nu putea acorda aceste facilități fiscale salariaților. În această situație, firma a fost obligată să recalculeze taxele salariale, folosind cotele integrale de impozit și contribuții, și să vireze către stat sumele restante, plus penalitățile de întârziere.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)