O primă concesie făcută de Guvern, prin OG nr. 16/2022, este în privința eliminării impozitului specific, unde inițial era avansată data de 1 august. Acum, s-a decis pentru data de 1 ianuarie 2023 pentru eliminarea acestuia și posibilitatea de a trece la impozitul micro (nu obligația).
Totodată, impozitul micro devine opțional, iar, mai târziu, cei care au fost plătitori de impozit specific vor putea să treacă la impozitul micro doar dacă nu au mai fost plătitori de impozit micro ulterior datei de 1 ianuarie 2023.
O altă chestiune adusă în forma finală a ordonanței e ideea că odată făcută trecerea la impozitul pe profit pentru că s-a depășit plafonul de venituri (500.000 de euro) sau ponderea veniturilor din consultanță și/sau management în veniturile totale e peste 20%, nu se va mai putea reveni la impozitul micro.
De asemenea, referitor la condiția de a avea minimum un angajat pentru aplicarea impozitului micro, la care Guvernul nu a renunțat, se precizează că raporturile de muncă suspendate pot atrage trecerea la impozitul pe profit dacă suspendarea ține mai mult de 30 de zile. Pentru ca o suspendare a raportului de muncă de sub 30 de zile să nu atragă trecerea la impozitul pe profit e obligatoriu situația să nu se repete mai mult de o dată într-un an fiscal.
Guvernul a mai operat modificări și la partea ce vizează impozitarea veniturilor din jocuri de noroc, astfel: pentru veniturile brute de până la 10.000 de lei inclusiv se va aplica un impozit de 3%, pentru cele între 10.000 și 66.750 de lei inclusiv, impozitul va fi de 300 + 20% pentru ceea ce depășește 10.000 de lei; iar în cazul veniturilor brute mai mari de atât se va aplica un impozit de 11.650 + 40% pentru ceea ce depășește 66.750 de lei.
Totodată, impozitul datorat în cazul veniturilor obținute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine și lozuri, cu valoare mai mare decât plafonul de 66.750 de lei, se vor determina prin aplicarea baremului descris mai sus asupra fiecărui venit primit de un participant, iar din rezultatul obținut se va scădea suma de 11.650 de lei.
Propunerile inițiale vizau un nivel de impozitare ceva mai dur - detalii, aici.
Cât privește reintroducerea obligației de a înregistra contractele de închiriere imobiliară la Fisc, Guvernul a renunțat la condiția inițial menționată că aceste înregistrări se vor fac doar pe cale electronică.
La regimul neimpozabil ce privește indemnizațiile de detașare, inclusiv cea transfrontalieră și delegare unde avem, din mai, cele două plafoane stabilite prin Legea nr. 72/2022, vor intra și prestațiile suplimentare primite de lucrătorii mobili din HG nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activităţi mobile de transport rutier.
Totodată, vor fi tratate fiscal în mod separat prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate, altele decât indemnizațiile de delegare, detașare ș.a. stabilite la art. 76 alin. (2) lit.k) din Codul fiscal.
Acestea nu vor fi impozabile în limita a 2,5 ori nivelul indemnizației pentru delegare/ detașare stabilit prin HG pentru bugetari, dar vor trebui adunate cu alte venituri primite de angajați (precum beneficiile extrasalariale) și, toate, trebuie să nu depășească 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat. Tot ce depășește aceste plafoane (cel individual și cel global) va fi impozitat. Plafonul de 33% pentru veniturile extra primite de angajați este menținut, așadar, și în această formă a proiectului de ordonanță.