În prima jumătate a acestui an au fost portate peste 600.000 de numere de telefon, potrivit datelor transmise recent de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). Din 2008, când a fost lansată posibilitatea portării numerelor de telefon, peste nouă milioane de numere de telefon și-au schimbat operatorul, dar nu și utilizatorul, opt milioane fiind numere de telefonie mobilă. De principiu, cererea de portare trebuie depusă la operatorul către care se face transferul numărului, acesta ocupându-se de toate detaliile transferului, iar din luna iulie, portarea numărului de telefon mobil trebuie să se facă în maximum o zi lucrătoare.
Portarea unui număr de telefon permite, de fapt,
schimbarea reţelei şi, în acelaşi timp, păstrarea numărului de telefon avut anterior. De fapt, așa cum subliniază ANCOM pe
site-ul dedicat, portabilitatea permite unui număr să iasă din reţeaua în care a fost alocat iniţial şi să fie folosit de acelaşi utilizator într-o altă reţea.
Portarea numărului de telefon se poate face
doar la cererea titularului contractului, în momentul în care decide să renunțe la un furnizor de servicii de telefonie şi dorește utilizarea reţelei unui alt furnizor. Se poate porta orice număr de telefon, dar numai într-o reţea de acelaşi tip, adică numărul mobil spre o altă reţea de telefonie mobilă, iar numărul fix către o altă reţea de telefonie fixă.
Ca regulă,
cererea tip trebuie depusă la operatorul spre care se dorește portarea numărului, însoțită de
o copie a actului de identitate şi o copie după ultima factură emisă de furnizorul de la care se pleacă. În cazul în care cererea e depusă de altcineva, nu de cel trecut în contract, e nevoie și de o procură în original.
E important de știut că transferul de la un operator la altul
nu șterge obligațiile sau datoriile de la operatorul de la care se pleacă. Astfel, dacă există datorii la operatorul de telefonie de la care se pleacă sau penalități stabilite pentru rezilierea contractului înainte de termen, ele vor trebui achitate înainte de portare.
De asemenea, în momentul depunerii unei cereri de portare, numărul trebuie să fie activ în reţeaua furnizorului de la care se solicită portarea. Contractul încheiat cu furnizorul la care se renunță încetează automat în momentul finalizării portării.
Interesant e că
pot fi portate și numerele de pe cartelele preplătite, dar creditul rămas neutilizat nu va fi transferat.
ANCOM le recomandă celor ce vor să-și porteze numărul de telefon într-o altă rețea să se informeze bine în legătură cu ofertele furnizorilor de servicii de telefonie și să decidă portarea doar dacă una dintre ele i se potrivește.
De principiu, portarea se face în trei zile lucrătoare de la depunerea cererii, iar termenul maxim nu poate depăși 25 de zile lucrătoare. În cazul portării numărului de telefon mobil, de altfel, cea mai întâlnită variantă de portare, din iulie,
termenul de portare este de cel mult o zi lucrătoare.
Operatorul rețelei la care se face transferul va contacta persoana ce dorește portarea, pentru a o anunța data exactă şi intervalul orar în care se va face portarea, dar şi data când trebuie semnat contractul, dacă acesta nu a fost semnat la depunerea cererii de portare.
Pe de altă parte, operatorii de telefonie mobilă
pot refuza portarea în anumite situații. Printre altele, atunci când cererea de portare nu este corect completată, când numărul pentru care se solicită portarea nu a fost utilizat pentru convorbiri în rețeaua din care se dorește plecarea sau când cartela SIM este declarată pierdută ori furată.
Comentarii articol (3)