ACCES PREMIUM
De ce premium?
Noul mecanism de rambursare a TVA-ului e îngreunat de una dintre excepții, spun specialiștii, și ar fi necesare ajustări
Noul mecanism de rambursare a TVA-ului, cel prin care returnarea taxei se face, de obicei, cu control ulterior, este îngreunat de una dintre excepțiile sale, sunt de părere specialiștii. Este vorba de situația în care se găsesc neconcordanțe semnificative între informațiile din anumite declarații depuse de contribuabil și partenerii săi de afaceri și Fiscul consideră că există riscul unei rambursări necuvenite.
Articolul continuă mai jos
Rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, a fost introdusă temporar în martie 2020, iar ulterior a fost
permanentizată formal la 1 februarie 2022. În încercarea de a afla dacă specialiștii au identificat, în practică, probleme cu noul mecanism, am descoperit această situație care îngreunează procedura.
Deși de obicei rambursarea se face cu control ulterior,
există anumite excepții prin care returnarea se face numai cu control în avans. Una dintre ele este situația în care există informații despre un risc de rambursare necuvenită care-i vizează pe cei pentru care s-au constatat
neconcordanțe semnificative, verificate și confirmate de Fisc, între informațiile înscrise în declarațiile informative privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național depuse de persoana impozabilă și cele depuse de partenerii de afaceri și/sau neconcordanțe semnificative între informațiile înscrise în declarațiile informative privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare depuse de persoana impozabilă și cele depuse de partenerii de afaceri și transmise Fiscului prin intermediul sistemului informatic de schimb de informații privind TVA între statele membre UE.
Conform
Mihaelei Ardeleanu, Senior Tax Consultant la Viboal FindEx, este vorba de informațiile din
declarațiile 394 și 390:
„Deși regula generală este că TVA se rambursează cu efectuarea, ulterior, a inspecţiei fiscale, legea prevede și unele excepții care, în opinia noastră, îngreunează obținerea efectului scontat. (...) Legea, însă, nu prevede niște plafoane în funcție de care organul fiscal să stabilească dacă diferențele sunt sau nu semnificative. Drept urmare, considerăm că, la acest moment, este o interpretare subiectivă ce poate să difere de la o administrație fiscală la alta.”Din moment ce asemenea neconcordanțe pot apărea des din diverse motive, nu neapărat din rea-voință, specialista apreciază că
ar fi utile niște plafoane specifice în funcție de dimensiunea contribuabililor. În acest fel s-ar accelera rambursarea TVA-ului acolo unde riscul de returnare necuvenită este mai redus.
„În practică, astfel de diferențe între declarațiile 394 și 390 depuse de parteneri sunt întâlnite des din diverse motive (primirea unor facturi cu întârziere, declararea diferită a aceleiași operațiuni etc.). Astfel, considerăm că ar fi utilă introducerea unor plafoane pentru fiecare categorie de contribuabili, în funcție de care autoritatea fiscală să analizeze dacă diferențele sunt semnificative sau nu, ducând la o economie de timp atât pentru autoritatea fiscală, cât și pentru contribuabili”, a opinat Mihaela Ardeleanu.
Permanentizarea noului mecanism de rambursare a TVA-ului, de la 1 februarie 2022, s-a făcut prin OG 11/2021. Ulterior,
procedura veche de rambursare a TVA-ului a fost înlocuită cu una nouă prin Ordinul Fiscului 352/2022, act normativ ce se aplică începând cu deconturile de TVA depuse de la 1 februarie 2022.
Citește mai mult despre
retrospectiva 2021 in analiza,
rambursare tva,
procedura de rambursare tva,
procedura rambursare tva,
TVA,
declaratia 300,
declaratie 300,
formularul 300,
declaratia 394,
declaratie 394,
formular 394,
formularul 394,
declaratia 390,
declaratia 390 vies,
declaratie 390 vies,
formularul 390 vies
Specialiști citați în acest articol
Mihaela Ardeleanu – Tax & Accounting Manager în cadrul Viboal Findex, este membră a Camerei Consultanților Fiscali din România, cu o experiență de peste 5 ani în domeniul consultanței fiscale și al contabilității.
Dintre activitatile desfășurate în aceasta perioadă, mentionam consultanță fiscală punctuală atât în ceea ce privește taxele directe, cât și taxele indirecte, participarea la proiecte de revizie fiscală, oferirea de asistență în cadrul inspecțiilor fiscale.
Principalele surse de informare folosite
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)