Nici în ordonanță, nici în recentul ordin de ministru care operaționaliează această excepție de la suprataxare nu scrie cât timp trebuie să păstreze firmele aceste declarații (Ordinul MF 1.855/2022).
„(1) Declarația pe propria răspundere menționată la art. 2 alin. (1) constituie document justificativ pentru fiecare angajator/plătitor de venituri, în vederea stabilirii contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate în conformitate cu prevederile art. 146 alin. (5) și art. 168 alin. (5) din Codul fiscal, pe perioada în care salariatul se află în situația prevăzută la art. 146 alin. (57) lit. e) din Codul fiscal.
(2) Angajatorul/Plătitorul de venituri, după caz, are obligația de a înregistra și de a ține evidența acestor declarații, în vederea încadrării salariatului în situația reglementată la art. 146 alin. (57) lit. e) din Codul fiscal”, scrie în art. 3 din ordin.
Termenul ideal de păstrare aici ar fi acela de cinci ani. De ce tocmai cinci ani? Pentru că acesta e termenul de prescripție pentru stabilirea creanțelor fiscale stabilit în Codul de procedură fiscală. Dacă inspectorii fiscali vor veni în control și vor vrea să vadă dacă s-a aplicat corect excepția de la suprataxare, peste ani de zile, vor vrea să vadă aceste documente.