ACCES GRATUIT
ANPC vrea să oblige băncile și IFN-urile să dea mai multe detalii celor care le cer credite, înainte de semnarea contractelor
Consumatorii ar putea, în viitorul apropiat, să primească mai multe informații decât în prezent de la bănci și instituții financiar nonbancare (IFN), în situația în care vor dori să acceseze un credit. Acest deziderat aparține Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care dorește să reglementeze obligația de a informa suplimentar consumatorii înainte de a accesa un credit pentru ca aceștia să înțeleagă pe deplin responsabilitățile ce vin cu un astfel de contract.
Articolul continuă mai jos
ANPC a explicat, în cadrul unor discuții avute cu Asociația Română a Băncilor și Asociația Societăților Financiare din România, că este necesară, înainte de accesarea unui credit bancar, verificarea gradului de educație financiară a consumatorului. Mai exact, consumatorul va trebui să completeze un chestionar prin care să fie evaluate cunoștințele minime ale acestuia privind noțiunile din contract, mai ales a riscurilor la care se expune în situația întârzierilor la rambursarea creditului.
În cazul IFN-urilor, se dorește introducerea, printr-un act normativ, a obligației de a detalia condițiile de rambursare și a riscurilor la care se expune consumatorul în situația imposibilității de plată. Mai mult, ANPC dorește ca viitoarele credite să fie contractate abia după ce consumatorilor li s-a explicat semnificația indicilor ROBOR și IRCC, precum și a modalității prin care evoluția acestora poate afecta nivelul ratelor aflate în derulare.
"Consider că informarea pe aceste teme trebuie să fie o prioritate, astfel încât să fie eliminate situațiile dificile în care pot ajunge cetățenii, pe durata rambursării creditului”, a declarat Sebastian Hotca, vicepreședintele ANPC, potrivit unui
comunicat al autorității.
ANPC dorește, prin același act normativ, să oblige băncile să verifice capacitatea de plată a consumatorilor, pe toată durata creditării, nu doar la momentul semnării contractului, pentru a fi luate în considerare și alte elemente care pot interveni în viața unei consumator, cum ar fi creșterea cheltuielilor ca urmare a nașterii copiilor sau scăderea capacității de muncă ca urmare a îmbătrânirii.
Totodată, se dorește informarea în mod real a consumatorilor privind posibilitatea accesării
procedurii insolvenței persoanelor fizice, în situația în care aceștia ajung în incapacitate de plată. Conform procedurii insolvenței, aceștia sunt protejați, pe o perioadă de 5 ani, în care se derulează planul de rambursare, respectiv sunt suspendate toate procedurile de executare silită, în acest interval de timp, existând și posibilitatea prelungirii cu încă un an a perioadei.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)