Programul Femeia manager a fost regândit pentru a deveni mai atractiv pentru antreprenoare. Mai precis, dacă în anii trecuți se dădeau bani pentru participarea la conferințe și workshop-uri, în 2022 se dau până la 200.000 de lei pentru dezvoltarea afacerilor proprii.
Înscrierile în
Femeia manager, ediția 2022,
au început deja și sunt programate să țină până spre finalul lunii septembrie 2022. Programul este reglementat prin
Ordinul Ministerului Antreprenoriatului și Turismului 1.314/2022, acesta fiind regândit față de cum era în trecut.
În acest context, iată câteva întrebări esențiale despre finanțare și răspunsurile aferente:
1. De ce există programul?Ideea de bază din spatele programului este de a stimula și a ajuta înființarea și dezvoltarea companiilor private înființate și conduse de către femei.
2. Ce ajutoare se acordă?Firmele care înființează și mențin un loc nou de muncă pot cere o finanțare de până la 100.000 de lei, iar cele care înființează și mențin două locuri noi de muncă pot cere până la 200.000 de lei. În ambele cazuri, finanțarea poate reprezenta maximum 95% din valoarea cheltuielilor eligibile. Locurile de muncă nou-create trebuie să fie cu normă întreagă și pe perioadă determinată, iar păstrarea lor ocupate este obligatorie minimum doi ani după ce se încasează ajutorul.
3. Trebuie să contribui și eu cu bani?Da. Din moment ce ajutorul nerambursabil de la stat poate reprezenta maximum 95% din valoarea cheltuielilor eligibile, solicitanții trebuie să vină și ei cu o cofinanțare de cel puțin 5% din valoarea cheltuielilor eligibile. Ajutorul nu se acordă dacă solicitantul nu dispune de cofinanțare. Și, în orice caz, ajutorul se acordă în sistem decont, astfel că solicitantul trebuie să fie pregătit să suporte din start toate cheltuielile proiectului, abia ulterior fiind posibilă decontarea.
4. Adică nu primesc niciun ban imediat după ce sunt acceptat în program?Nu. Ajutorul se acordă în sistem decont. Asta înseamnă că firma acceptată în programul Femeia manager trebuie să efectueze întâi cheltuielile eligibile și ulterior, în baza unei cereri și a documentației justificative, să ceară decontarea la stat pentru ele.
5. Locurile noi de muncă trebuie menținute o perioadă anume?Răspunsul este da - locurile nou-create trebuie menținute ocupate cel puțin doi ani de la data plății ajutorului nerambursabil.
6. Sunt eligibile angajările făcute înainte de accesarea programului?Răspunsul este nu. Sunt eligibile numai locurile de muncă create după semnarea acordului de finanțare în program și până la momentul la care se încasează ajutorul de la autorități.
7. Cum știu dacă firma mea este considerată ca fiind condusă de o femeie?Dacă vorbim de o societate, condiția este îndeplinită
dacă există o femeie printre asociați care deține măcar jumătate din părțile sociale sau din acțiuni. Dacă vorbim de o societate cooperativă, condiția este îndeplinită dacă majoritatea membrilor consiliului de administrație sunt femei.
8. Ce fel de firme pot cere finanțare?Solicitanții eligibili sunt societățile înființate în baza Legii 31/1990, societățile cooperative înființate în baza Legii 1/2005 și societățile înființate de debutanții în afaceri în baza OUG 6/2011. Societățile sunt eligibile dacă sunt încadrate ca microîntreprinderi, întreprinderi mici sau întreprinderi mijlocii, dacă își desfășoară activitatea pe teritoriul României și dacă n-au probleme financiare.
9. Ce cheltuieli eligibile există în programul Femeia manager?Cheltuielile eligibile sunt detaliate în ordinul de ministru, acestea acoperind, în mare (și în anumite condiții stricte), cheltuielile de consultanță pentru întocmirea documentației necesare în program, achiziția de echipamente tehnologice, spații de lucru, spații de producție și spații pentru prestări de servicii și comerț, mijloace de transport, mobilier, dar și plata salariilor, a utilităților și a serviciilor de contabilitate.
10. Până când se fac înscrierile în program?Înscrierile au început pe 18 august și se derulează până pe 28 septembrie 2022. Stadiul cererilor depuse până acum poate fi urmărit în aplicația prin care se face înregistrarea -
IMM Recover.
11. Cum se aleg firmele care primesc finanțare?Admiterea la finanțare se face în ordinea descrescătoare a punctajului obținut la evaluarea formularelor de înscriere. Punctajul minim necesar este de 50 de puncte din maximum 100 de puncte posibile.
12. Ce se întâmplă după ce sunt acceptat în program?În esență, după acceptarea în programul Femeia manager urmează semnarea acordului de finanțare (cu semnătură electronică). Apoi, firma poate începe să facă cheltuielile necesare pentru implementarea proiectului pentru care va primi ajutor. După efectuarea cheltuielilor eligibile (în maximum 12 luni de la semnarea acordului, dar cel târziu la 15 noiembrie 2023), se va depune o cerere de decont însoțită de documentele justificative cerute de autorități. Dacă nu există probleme, apoi urmează plata ajutorului nerambursabil de până la 200.000 de lei.
13. Mă verifică cineva?Da. După ce ajutorul este achitat companiei, aceasta este monitorizată pe perioada de valabilitate a acordului de finanțare. Asta înseamnă că se pot face controale pentru a vedea dacă proiectul este implementat corect. Cine nu respectă obligațiile asumate prin acordul de finanțare va trebui să dea banii înapoi (împreună cu dobânzile aferente).
Important: În perioada asta
se derulează (sau sunt în pregătire la Guvern) mai multe finanțări pentru firme. Chiar dacă nu te încadrezi în condițiile programului Femeia manager, poți verifica și cerințele altor programe, care ar putea fi mai potrivite pentru afacerea ta.