Angajatorii din mediul privat acordă vouchere de vacanță dacă au resurse bugetare să o facă și se raportează la OUG nr. 8/2009 și la normele sale de aplicare când fac asta (HG nr. 215/2009) - reamintim, cu ocazia asta, că nu se aplică încă acel capitol din Legea biletelor de valoare cu privire la vouchere.
„În limita resurselor bugetare, angajatorul stabilește, în condițiile alin. (2), când acordă voucherele de vacanță, de comun acord cu organizațiile sindicale legal constituite sau cu reprezentanții salariaților, după caz”, prevede ordonanța, iar nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate salariaților sub formă de vouchere de vacanță de către angajatorii privați e de cel mult șase salarii minime brute, pentru un salariat, într-un an fiscal - în 2022, asta înseamnă cel mult 15.300 de lei. Voucherul de vacanță are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, mai scrie în ordonanță, iar de anul acesta ele se dau doar electronic. Practic, suma de bani acordată drept vouchere de vacanță poate fi utilizată un an de la momentul când intră pe card.
Ce facem însă cu angajații care pleacă din companie în timpul acelui an fiscal, după ce au primit banii pe cardul de vacanță și pe care, eventual, i-au și folosit?
Normele de aplicare ale OUG nr. 8/2009 ne pun pe tapet câteva chestiuni aici:
- ne interesează următoarea prevedere: atunci când avem de-a face cu încetarea raporturilor de muncă, „angajatorul are obligația de a comunica în timp util informațiile relevante unității emitente, pentru ca aceasta să poată face restituirea valorilor către angajator”; prin urmare, angajatorul e cel care trebuie să anunțe unitatea emitentă a voucherelor că angajatul X, beneficiar al acestora, nu mai lucrează la acea companie din data „cutare”;
- mai departe, iată ce obligație se instituie în sarcina angajatului: „la data încetării raporturilor de muncă, beneficiarul are obligația de a restitui angajatorului suportul electronic, iar acesta, la rândul lui, va restitui suportul electronic unității emitente”; așadar, obligația angajatului este de a da înapoi suportul electronic;
- dar în sarcina angajatului se mai stabilește și o altă obligație - „Utilizarea de către beneficiar de vouchere de vacanță pe suport hârtie sau pe suport electronic necuvenite îl va obliga pe acesta la plata contravalorii voucherelor către angajator”.
„(2) Cuantumul acordat salariaților, alții decât cei prevăzuți la art. 3 alin. (2) (adică angajații de la stat - n.red.), sub forma voucherelor de vacanță se stabilește, în condițiile legii, de către angajatori proporțional cu perioada de exercitare a raportului de serviciu sau durata contractului de muncă, într-un an calendaristic.
(3) În cazul cumulului de funcții, voucherele de vacanță vor fi acordate de către angajatorii unde beneficiarii în cauză își au funcția de bază, potrivit legii, sau, după caz, de fiecare angajator proporțional cu timpul lucrat, cu respectarea prevederilor legale în vigoare”, prevede art. 12 din norme.