Chiar dacă mai avem peste un an de așteptat până la implementarea sistemului de garanție returnare (SGR) destinat ambalajelor primare nereutilizabile, anul viitor vor trebui făcute înregistrările în SGR de către toți comercianții și producători care pun pe piață ambalaje SGR. Demersurile se vor face electronic, conform unei proceduri pe care administratorul SGR o va publica cel târziu până în februarie anul viitor,
„Începând cu data de 30 noiembrie 2023, SGR, unic la nivel naţional, este obligatoriu tuturor producătorilor şi comercianţilor în condiţiile prezentei hotărâri (HG nr. 1074/2021 - n.red.), aplicându-se atât produselor fabricate pe teritoriul naţional, cât şi produselor importate sau achiziţionate intracomunitar, în condiţii nediscriminatorii, inclusiv în ceea ce priveşte posibilitatea participării efective a operatorilor economici la funcţionarea sistemului şi tarifele impuse acestora de către administratorul SGR” prevede HG 1074, pe care Guvernul a modificat-o de curând - nu doar prin amânarea (necesară, de altfel) a termenului de aplicare, ci și în alte privințe.
Sistemul de garanție-returnare destinat ambalajelor primare nereutilizabile, prin care comercianții ar trebui să rețină o garanție de 50 de bani pentru fiecare produs ambalat și pe care să o returneze apoi clienților va intra în vigoare, așadar, abia de iarna viitoare. Dar comercianților și producătorilor, inclusiv celor mai mici dintre aceștia, le vor reveni unele îndatoriri ceva mai devreme de atât. Până la începutul lui iulie anul viitor, mai exact, trebuie realizată înregistrarea în SGR atât a producătorilor, cât și a comercianților vizați de aplicarea SGR. Inițial, Guvernul, prin HG-ul care a modificat recent cadrul legislativ în materie, a intenționat să fixeze acest termen-limită spre finele lui ianuarie 2023, dar a prelungit până la urmă și această propunere cu încă aproape jumătate de an.
Cât despre noii comercianți, înregistrarea în SGR se va face cu cel puţin 30 de zile înainte de comercializarea produselor în ambalaje SGR.
Chiar și dacă ar vrea să facă înregistrarea acum însă, acest lucru nu este posibil nici pentru comercianți, nici pentru producători. Dat fiind că administratorul SGR (ReturRo) a fost numit cu ceva întârziere față de momentul la care ne așteptam, și procedura de înregistrare propriu-zisă o să apară ceva mai târziu.
„Procedura de înregistrare în SGR se stabileşte de către administratorul SGR şi se publică pe pagina proprie de internet cu cel puţin 150 de zile înainte de împlinirea termenelor de la art. 3 alin. (1), respectiv art. 5 alin. (1)”, potrivit HG 1074, or, asta înseamnă că ar trebui să avem procedura de înregistrare până cel târziu pe 3 februarie 2023.
În mare, HG 1074 ne arată cam ce presupune înregistrarea: producătorii și comercianții vor trebui să transmită, electronic, o notificare administratorului SGR, însoțită de anumite documente, de la caz la caz. Iar data înregistrării va fi data la care au fost transmise corect și complet toate documentele, indiferent de data la care administratorul SGR a confirmat primirea documentaţiei şi caracterul complet al acesteia. Guvernul a permis aici folosirea atât a semnăturii electronice calificate, cât și a celei simple - cu toate că sunt diferențe majore între cele două și recomandabilă este cea calificată. Rațiunea este, probabil, în favoarea comercianților din mediul rural.
Cert e că odată ce SGR va intra în vigoare, comercianții vor trebui să fie atenți de la ce producători sau distribuitori cumpără produse ambalate în ambalaje SGR - numai de la cei care sunt înregistrați în SGR. HG 1074 stipulează destul de clar că e interzisă introducerea pe piață a produselor ambalate în ambalaje SGR dacă producătorii acestora nu sunt înregistrați în SGR.
Cum se vor asigura comercianții de acest lucru? Vor putea obține informația, cel mai probabil, consultând un registru public sau accesibil cel puțin comercianților și producătorilor. Administratorul SGR e obligat să opereze un sistem informatic în care să centralizeze toți producătorii și comercianții înregistrați în cadrul SGR, de unde am putea deduce că orice companie interesată și implicată în mecanismele SGR va putea să obțină informații despre alți operatori economici.
Momentul înregistrării în SGR va fi relevant, totodată, și pentru calculul scadenței altor obligații prevăzute de lege în acest domeniu. De pildă, comercianții să încheie contracte cu administratorul SGR în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce decurg din prezenta hotărâre, în cel mult 90 de zile de la data înregistrării, iar producătorii, în cel mult 60 de zile.
Comentarii articol (0)