Totodată, în cazul achiziţionării de autovehicule adaptate special pentru transportul persoanelor cu handicap netransferabile, dependente de scaunul cu rotile, valoarea creditului va crește de la 20.000 de euro, cât e în prezent, la 25.000 de euro.
O altă schimbare importantă e introducerea, în Legea 448/2006, a unei prevederi care va stabili că locul de muncă protejat nu poate fi supus reorganizării. Locul de muncă protejat este, potrivit viitoarei legi, locul de muncă în care persoana cu dizabilități își desfășoară activitatea, adaptat nevoilor individuale ale acesteia de către angajator. Acesta poate include locul de muncă, echipamentul necesar, căile de acces și altele.
În plus, prin documentul de față se clarifică acordarea dreptului la rovinietă pentru însoțitorii persoanelor încadrate în oricare dintre gradele de handicap. Mai exact, persoanele cu handicap, însoţitorii persoanelor încadrate în oricare din gradele de handicap, sau, după caz, asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav, deţinători de autoturisme, beneficiază de scutire de la plata tarifului de utilizare a reţelelor de drumuri naţionale.
Totuși, dreptul la rovinietă pentru asistentul personal al persoanei cu handicap grav exclude dreptul însoțitorului aceleiași persoane de a beneficia de acest drept.
În afară de schimbările amintite, proiectul mai stabilește și:
- eliminarea obligației în sarcina autorităților publice de a înfiinţa centre de reabilitare specializate pe tipuri de handicap, dat fiind faptul că ar crea segregare față de populația generală;
- reglementarea Cardului European pentru dizabilitate, în acord cu măsura prevăzută în Programul de guvernare 2021-2024;
- simplificarea mecanismului de decontare a carburantului necesar deplasării persoanelor cu handicap cu autoturismul, prin eliminarea raportării decontării carburantului la valoarea transportului pe calea ferată, în vederea aplicării unitare a dreptului persoanelor cu handicap la transport;
- reglementarea posibilității persoanelor cu handicap de a beneficia, în baza evaluării nevoilor individuale, de servicii sociale specifice în complementaritate și cumulativ cu alte tipuri de servicii, având în vedere importanța și necesitatea prevenirii instituționalizării;
- extinderea acordării dreptului de indemnizație lunară acordată în locul asistentului personal al persoanei cu handicap grav, prin includerea persoanelor cu handicap arestate la domiciliu;
- reglementarea dreptului persoanelor cu dizabilități de a lucra mai puțin de opt ore pe zi, cu menținerea salariului pentru programul normal de lucru;
- reglementarea obligației asigurării salariului asistentului personal al persoanei cu handicap grav sau plata indemnizației lunare în cazul în care persoana cu handicap grav sau reprezentantul ei legal a optat pentru aceasta, inclusiv în situația în care persoana cu handicap grav urmează programe educaționale, de îngrijire a sănătății sau de recuperare, în alte localități din țară sau din străinătate;
- extinderea categoriei de prestații sociale care nu se iau în calcul la stabilirea altor drepturi și obligații, prin includerea indemnizației lunare în cadrul acestei categorii;
- eliminarea posibilității înfiinţării de complexe de servicii, formate din unităţi protejate autorizate şi locuinţe protejate, având în vedere faptul că acestea susțin segregarea;
- extinderea domeniilor în care 75% din profitul obţinut de unitățile protejate autorizate poate fi reinvestit, prin completarea programelor de integrare socioprofesională pentru persoanele cu handicap din unitățile protejate respective, cu adaptarea locurilor de muncă sau dezvoltarea propriei afaceri în scopul angajării persoanelor cu handicap;
- introducerea unei noi profesii specifice, cea de evaluator în accesibilitate, pentru îndeplinirea cerințelor de accesibilitate a produselor și serviciilor;
- introducerea obligativității autorităților administrației publice centrale și locale de a utiliza permanent sistemul național de management privind dizabilitatea, pentru o evidență în timp real a situației persoanelor cu handicap.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat de Guvern și de Parlament, apoi să fie promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul oficial.
Comentarii articol (6)