Actualizarea procedurilor este necesară în contextul apariției Legii 295/2020, a ordonanțelor guvernamentale simple 11/2021, 11/2022, 31/2022 și, cel mai recent, a OUG 20/2023 (practic, apariția acestui ultim act normativ a întârziat aprobarea ordinului și a impus republicarea sa în dezbatere într-o formă actualizată față de forma inițială apărută în noiembrie 2022). Aceste acte au adus schimbări atât la eșalonarea clasică, dar și la eșalonarea simplificată.
Conform referatului de aprobare ce însoțește proiectul ANAF, iată care vor fi principalele schimbări la procedura eșalonării clasice:
- actualizarea modelului cererii de acordare a eșalonării la plată;
- revizuirea documentelor justificative care se anexează cererii de eșalonare (reducerea numărului lor);
- actualizarea procedurii de acordare a înlesnirilor la plată prin:
- stabilirea competenței de acordare a înlesnirilor la plată în cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, respectiv în sarcina organelor fiscale care administrează obligațiile fiscale datorate de acestea;
- eliminarea obligativității debitorului de a depune anumite documente, cum ar fi: situația financiară anuală, situația încasărilor și plăților pe ultimele șase luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată, precum și situația privind indicatorii orientativi și alte informații. În fapt, pentru constatarea situației de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și a capacității de plată pe perioada de eșalonare a debitorului, organele fiscale vor analiza, pe baza informațiilor pe care le dețin, cu privire la disponibilitățile bănești pe care debitorii le dețin în conturile bancare, precum și cu privire la veniturile pe care aceștia le realizează, în cazul persoanelor fizice;
- posibilitatea acordării eșalonării la plată în cazul sumelor reprezentând echivalentul în lei al bunurilor şi sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei, individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal competent, având în vedere că nu există excepții reglementate de prevederile legale în vigoare, în acest sens;
- prevederi privind acordarea eșalonării la plată în cazul debitorilor care constituie garanții într-un cuantum mai mic sau mai mare de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlesnirilor la plată;
- actualizarea prevederilor referitoare la verificarea condițiilor de acordare, modificare, menținere a eșalonării la plată prevăzute în conținutul referatelor A și B;
- prevederi privind neincluderea în decizia de modificare a eșalonării la plată a obligațiilor fiscale pentru care nu se acordă eșalonare la plată;
- prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată - de la două cereri la o singură cerere într-un an calendaristic sau fracţie de an calendaristic;
- abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
- stabilirea competenței de acordare a înlesnirilor la plată în cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, respectiv în sarcina organelor fiscale care administrează obligațiile fiscale datorate de acestea;
- procedura de acordare a eșalonării la plată în cazul debitorilor care se află în procedura insolvenței;
- actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a înlesnirilor la plată;
- introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea ieșirii din procedura insolvenței.
- eliminarea prevederilor referitoare la acordarea eșalonării la plată, în formă simplificată, pentru debitorii prevăzuți la art. 204 din Codul de procedură fiscală, respectiv cei care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar;
- prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată - de la două cereri la o singură cerere pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată;
- abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
- posibilitatea acordării eșalonării la plată în cazul sumelor reprezentând echivalentul în lei al bunurilor şi sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei, individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organului fiscal competent, având în vedere că nu există excepții reglementate de prevederile legale în vigoare, în acest sens;
- abrogarea prevederilor referitoare la renunțarea la intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare în cazul în care au fost depuse notificări potrivit OG 6/2019;
- actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a eșalonărilor la plată, în formă simplificată;
- introducerea unui nou formular privind acordul de principiu în cazul modificării/menținerii valabilității eșalonării la plată pentru debitorii care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar, potrivit dispozițiilor art. II alin. (2) din OG 31/2022, în vederea constituirii garanției prevăzute de lege.