Sprijinul pentru plata facturilor la energie va fi de 1.400 de lei, bani ce vor fi acordați în două tranșe egale, de câte 700 de lei, în februarie și septembrie 2023.
Cardurile de energie prin intermediul cărora se va acorda ajutorul vor fi tipărite și distribuite către beneficiari de Poșta Română, în baza tabelelor centralizatoare comunicate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, conform listelor transmise de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.
Astfel, beneficiarii vor primi automat cardul de energie, prin corespondență cu confirmare de primire. De principiu, cardul este gratuit (la prima emitere), dar dacă este pierdut, costurile de reemitere și distribuire vor fi suportate de către beneficiarul acestuia.
După ce va primi banii, fiecare beneficiar de ajutor de energie va putea decide ce facturi va acoperi cu banii de la stat. Plata datoriilor curente și/ sau restante către furnizorii de energie se va face prin serviciul de mandat poștal.
La efectuarea plății prin mandat, beneficiarul de ajutor va primi o dovadă privind plata de sume în mandat poștal, pentru a certifica că operațiunea are loc. Plata se va putea face fie la oficiile poștale, fie direct la factorul poștal, la adresa de domiciliu a beneficiarului.
Mai exact, după cum preciza recent Marcel Boloş, ministrul investițiilor și proiectelor europene, “pe de o parte, avem prima modalitate, la oficiul poștal și, a doua modalitate, este cea prin direct prin intermediul oficiantului poștal, a poștașului, în termeni cât mai simpli, care completează documentele necesare, eliberează aceeași dovadă și de-acolo revine responsabilitatea Poștei Române pentru ca să opereze plățile către furnizorii de energie”.
Pentru efectuarea unei plăți prin servicii de mandat poștal în scopul compensării prețului la energie, beneficiarii sprijinului vor fi obligați să prezinte următoarele categorii de documente:
- cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poștal;
- actul de identitate al beneficiarului de sprijin;
- documentul/ documentele justificativ/ justificative prin care face dovada datoriei curente și/ sau restante față de furnizorul de energie și/ sau, după caz, față de asociația de proprietari/ locatari;
- în situația în care beneficiarul cardului de energie are alt domiciliu decât cel care este inscripționat pe cardul de energie, contractul privind furnizarea energiei la domiciliul declarat împreună cu declarația pe propria răspundere că utilizează sprijinul pentru compensarea prețului la energie la domiciliul unde locuiește.
În situația în care unul sau mai mulți beneficiari au aceeași adresă de domiciliu și sunt cuprinși în lista de beneficiari întocmită de MMSS, se va emite un singur card de energie pe care vor figura toți beneficiarii care au aceeași adresă de domiciliu, nefiind permisă emiterea mai multor carduri pentru aceeași adresă de domiciliu.
Beneficiari ai ajutorului vor putea fi, potrivit OUG 166/2022, următoarele categorii de persoane și familii:
- pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/ casele de pensii sectoriale, cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum și pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
- persoanele - copii și adulți - încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
- familiile beneficiare de alocație de susținere a familiei;
- familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul social.
Comentarii articol (51)